Etusivu » Tiedotteet » Autot ja moottoripyörät » Nuorten valtakunnallisen bändiskaban voitto Kemijärvelle

Suomen Lions-liitto ry

Nuorten valtakunnallisen bändiskaban voitto Kemijärvelle

Julkaistu: 15.06.2015 klo 19:28
Julkaisija: Suomen Lions-liitto ry

Skeba - Nuorten bändiskaban finaali kisattiin Vuokatissa Angry Birds Activity Parkissa lauantaina 13.6.2015. Finaali oli tasokas ja myös erittäin tasainen, mutta voittajabändi kuitenkin löytyi.

Ensimmäisen palkinnon kuittasi kemijärveläinen, kuuden 17-19 –vuotiaan muusikon bändi R3bels. Sen musiikkityylinä on pop/rock ja laulukielenä suomi. Biisit tehdään itse, ja motivaatio sekä soittofiilis ovat katossa.

Bändissä soittavat Tiina Nyyssönen (laulu & sähköviulu),  Essi Koutelo (koskettimet & taustalaulu), Paulus Kiviniemi (kitara), Jarno Ketola (kitara), Albert Tokkola (basso) ja Mikko Moilanen (rummut).

Skeban kakkoseksi tuli punk-rockia soittava Blind Alley Varpaisjärveltä, ja kolmanneksi soitti Metallileka Karijoelta. Sen musiikki on sekoitus metalliriffejä, melodioita ja suomenkielistä tarinankerrontaa.

Skeba-skaba järjestetään vuosittain Suomen Lions-liiton vuosikokouksen yhteydessä.

Lionsklubit panostivat nuoriin

Suomen Lions-liiton Vuokatissa pidetty vuosikokous panosti muutenkin vahvasti lapsiin ja nuoriin. Heille oli rakennettu huipputapahtuma teemalla Nuorten turvallisuus ja syrjäytymisen ehkäiseminen. Tarjottiin elämyksiä, joiden sisällössä oli tietoa, taitoa ja apua nuorten syrjäytymisen ja turvallisuuden ehkäisyyn.

Ja osanottajia riitti. Heitä tuli busseilla koko maakunnasta. Päivän aikana tapahtumassa vieraili reilut 1.500 nuorta, perheitä ja lapsia.

Vuokatin koululla kävi 400-500 henkilöä, ja Angry Birds Activity Park Vuokatissa rekisteröitiin 1.250 ranneketta lasten ranteisiin. Lisäksi Nuorten Areena -paneelikeskustelua seurasi parhaimmillaan lähes sata aikuista ja nuoria.

Angry Birds -puiston pihalla oli palolaitos kalustoineen ja nostolava-autoineen. Oulua myöten paikalle ajaneet moottoripyöräkerholaiset ajeluttivat lapsia lähialueella. Liikenneturvan ympäri pyörähtävä auto kiinnosti sekä Vuokatin koulun pihalla että myöhemmin Angry Birds  -puiston alueella.

Myös Suomen Punainen Risti oli paikalla, ja paikallisten marttojen osastollakin vieraili yli 300 henkilöä.

Nuorten tapahtuman päävastaava oli Jani Löhönen (jani.lohonen@lions.fi) Lions Club Sotkamosta.

Linkkejä

R3belsin Facebook-sivut täällä:

www.facebook.com/pages/R3bels/292179550961694

R3reblsin esitys MTV:n Katsomon sivuilla täällä:

www.katsomo.fi/#!/jakso/489762?toista

Nuorten tapahtuman Facebook-sivut täällä:

Nuorten tapahtuman mahdollistivat seuraavat tahot:

Annosol Oy, Angry Birds Activity Park Vuokatti, AVI, Kurre Kainuulainen, Eko-Kymppi, Etsivänuorisotyö, Kainuun metsä- ja paikkatieto, Kainuun Sote, Kainuun Vaellustalli, Kainuun pelastuslaitos, Martat, Liikenneturva, Sotkamon kunnan nuorisotoimi, Olvi, Opteam, Osuuskauppa Maakunta, Oulun poliisilaitos, Suomen Punainen Risti, Sotkamon 4H-yhdistys, Sotkamon ampujat, Sotkamon kunta, Kainuun moottoripyöräkerhot, Sotkamon Porakaivo Oy, Sotkamon seurakunta ja Lions Club Sotkamo.

Kuva:

R3bels voittajan vauhdissa (kuvat koosteessa: MTV/Katsomo)

Lions-klubit  palvelevat

Lions-järjestön jäsenet tekevät vapaaehtoistyötä yhtä hyvin lasten ja nuorten terveen elämän ja kehityksen turvaamiseksi kuin ikääntyneiden, perheiden, vammaisten ja muiden apua tarvitsevien tukemiseksi.

Lions-järjestön motto on: Me palvelemme. Palvelu tapahtuu paikallisten Lions-klubien kautta. Jäseniä järjestössä on lähes 1,4 miljoonaa 208 maassa. Suomessa jäseniä on yli 25.000. Naisia heistä on runsaat 4.000 eli 16%.

Lions-klubien tärkein kiinnostuksen kohde on oma lähialue ja asuinympäristö. Palvelun kohteina ovat mm. koulut ja päiväkodit, kunnalliset ja yksityiset vanhainkodit ja palvelutalot, vammaiset ja näkövammaiset ja lasten liikuntaharrastukset.

Paikallisen auttamisen lisäksi klubit osallistuvat myös kansallisiin ja kansainvälisiin hankkeisiin, mm. suurkatastrofikeräyksiin.

Lionsjärjestö ei pyri korvaamaan yhteiskunnan peruspalveluja, vaan vapaaehtoistyöllä annetaan apua kohteisiin, jotka jäävät hoitamatta julkisin varoin. Tämä apu voi olla pienille ryhmille tai yksittäisille ihmisille hyvinkin merkittävää.

Myös lasten ja nuorten syrjäytymisen ehkäisyyn on kehitetty useita eri palveluja, joita klubit toteuttavat kotiseuduillaan yhteistyössä eri oppilaitosten kanssa.

Palvelun lisäksi klubit auttavat myös taloudellisesti. Varat kerätään avustuskohteisiin järjestämällä erilaisia tapahtumia ja tempauksia. Keräysten tuotto menee lyhentämättömänä avustuskohteisiin. Vuonna 2007 Financial Timesin tekemän tutkimuksen mukaan Lions Clubs International Federation (LCIF) arvioitiinkin sen vuoksi maailman luotettavimmaksi vapaaehtoisjärjestöksi.

Maarit Kuikka

Pääsihteeri