Etusivu » Tiedotteet » Autot ja moottoripyörät » Näin vaihdat renkaat selkää säästäen

Selkäliitto ry

Näin vaihdat renkaat selkää säästäen

Julkaistu: 27.10.2015 klo 12:30
Julkaisija: Selkäliitto ry

On taas se aika vuodesta, kun autonrenkaiden vaihto on ajankohtaista. Moni autoilija välttää rengasrumban suosiolla ja vaihdattaa renkaat alan liikkeessä. Jos kuitenkin vaihtaa renkaat itse, kannattaa työasentoihin kiinnittää huomiota. Selkä kiittää urakan päätteeksi.

Noin 10-kiloisen autonrenkaan liikuttelu erilaisissa asennoissa alhaalla maanrajassa asettaa ergonomisen haasteen.

– Oikeilla työasennoilla voi välttää äkilliset lipsahdukset ja selän kipeytymiset. Renkaiden vaihtoon kannattaa myös varata riittävästi aikaa, sillä kiireessä sattuu vahinkoja helpommin, muistuttaa liikunta- ja järjestötoiminnan koordinaattori Pirjo Ailanto Selkäliitosta.

Selkäystävälliset vinkit renkaiden vaihtoon

• Lämmittele lihaksia ennen renkaiden vaihtoa: tee kyykistyksiä ja vartalonkiertoja, pyörittele käsivarsia ja olkapäitä.
  • Siirrä renkaat auton lähelle esimerkiksi kotti- tai nokkakärryillä. Kanna rengas hallitussa asennossa lähellä vartaloa tai voit vierittää rengasta lyhyitä matkoja.
  • Koukista polvia ja vältä selän kiertoa, kun irrotat pölykapselin. Vaikka työvaihe on kevyt, pidä selkä silti suorassa.
  • Kun avaat ja kiristät renkaan pultteja, työskentele polvillasi, kyykyssä tai toispolviseisonnassa. Seisten selän asento jää kumaraksi, mikä kuormittaa ristiselkää.
  • Jos käytät auton omaa tunkkia, paras asento on olla maassa polvillaan, jotta pystyt pitämään selän suorassa.
  • Kun irrotat tai nostat rengasta, pidätä hengitystä ja tehosta näin vartalonlihasten tukea selälle.
  • Katso vinkit renkaiden vaihtoon ja video selkää säästävään nostotekniikkaan Selkäliiton Selkäkanavalta selkakanava.fi/selkaystavallisia-vinkkeja-renkaiden-vaihtoon. Opastajana videolla toimii entinen painonnostaja ja painonnoston valmentaja Jaakko Kailajärvi.

Talvirenkaita on käytettävä joulukuun alusta helmikuun loppuun. Nastallisia talvirenkaita saa käyttää 1.11. alkaen tai sääolojen vaatiessa aiemminkin.

Lisätietoja medialle:
Selkäliitto ry, liikunta- ja järjestötoiminnan koordinaattori Pirjo Ailanto, puh. 040 553 1941, pirjo.ailanto@selkaliitto.fi

Selkäliitto ry

Selkäliitto on kansanterveys-, liikunta- ja vammaisjärjestö, jonka tavoitteena on ehkäistä selkäoireita ja -sairauksia. Liitto tarjoaa Käypä hoito -suositusten mukaista tietoa selän terveydestä, neuvontaa ja koulutusta. Selkäliittoon kuuluu 32 selkäyhdistystä, joissa on noin 9 500 henkilöjäsentä. Selkäyhdistykset tarjoavat jäsenilleen eri puolella Suomea ohjattua liikuntaa, vertaistukea sekä luento- ja virkistystilaisuuksia. Tietoa selästä ja vinkkejä selän omatoimiseen hoitoon on saatavilla Selkäliiton verkkopalvelussa Selkäkanava.fi.