Etusivu » Tiedotteet » Autot ja moottoripyörät » Mustasta marraskuusta huolimatta mahdollisuus tieliikenteen historian turvallisimpaan vuoteen säilyy

Trafi

Julkaistu: 20.12.2013 klo 09:42
Julkaisija: Trafi

Marraskuun ennakkotilastot tieliikenteessä kuolleista ovat synkkiä, mutta kun asiaa tarkastellaan koko vuoden perspektiivistä, niin ollaan viimevuotisella tasolla, joka oli Suomen tieliikenteen historian parhain, muistuttaa Trafi. Tieliikenteen turvallisuus on kehittynyt positiiviseen suuntaan viime vuosikymmenien aikana, ainoastaan vuosi 2011 teki piikin muuten tasaiseen kehitykseen.

”Mustasta marraskuusta huolimatta meillä on mahdollisuudet vielä tehdä ennätys kaikkien aikojen turvallisimpana tieliikennevuotena. Tämä kuitenkin edellyttää hyvää tulosta joulukuulta, joten toivomme kaikille turvallista joulunaikaa liikenteessä”, toteaa tieliikennejohtaja Sami Mynttinen: ”Tällä hetkellä joulukuun alun ennakkotietojen mukaan onnistuminen menee kuitenkin tiukoille.”

Suistumis- ja kohtaamisonnettomuuksia normaalia enemmän

Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan tämän vuoden marraskuun kuolemaan johtaneista onnettomuuksista 17 tapahtui tienpinnan ollessa paljas ja märkä, mikä on tälle ajankohdalle tyypillistä. Tänä vuonna onnettomuuksia tapahtui myös sohjoisella, lumisella tai jäisellä tiellä.

Suistumisonnettomuuksia tapahtui marraskuussa yhteensä 11 ja kohtaamisonnettomuuksia 6, mikä on huomattavasti enemmän kuin vuosina 2009-2012, jolloin suistumisonnettomuuksia tapahtui keskimäärin 4 ja kohtaamisonnettomuuksia 4.

Marraskuun kuolemaan johtaneissa tieliikenneonnettomuuksissa menehtyi Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan 30 henkilöä, näistä 17  henkilöautoissa ja 8 jalankulkijoina, mikä on noin kaksi kertaa enemmän kuin vuosina 2009-2012 keskimäärin. Muiden tienkäyttäjäryhmien liikennekuolemat ovat aikaisempien vuosien tasolla.

Lumettomana talvena sekä autoilijoiden että muiden liikenteessä liikkujien tulee huolehtia näkymisestään entistä paremmin varmistamalla, että valot ovat puhtaat ja toimivat tai että heijastimia on riittävästi.

tieliikennejohtaja Sami Mynttinen, p. 029 534 5555, sami.mynttinen(at)trafi.fi

Trafi kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta, edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä ja vastaa liikennejärjestelmän viranomaistehtävistä. www.trafi.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki