Etusivu » Tiedotteet » Autot ja moottoripyörät » Moottorikelkkaonnettomuuden pelastusharjoitus Kemissä

Lapin AMK

Moottorikelkkaonnettomuuden pelastusharjoitus Kemissä

Julkaistu: 11.02.2016 klo 10:21
Julkaisija: Lapin AMK

​Tiistaina 16. helmikuuta noin klo 12.30 alkaen järjestetään meren jäällä Lumilinnan edustalla harjoitus, jossa simuloidaan moottorikelkkaonnettomuus. Pelastusharjoitus on osa Lapin ammattikorkeakoulun järjestämää kansainvälistä terveysalan simulaatiokonferenssia.

Onnettomuudessa on osallisena kaksi ihmistä. Potilaiden pikainen tavoittaminen ja hoidon aloittaminen edellyttävät ripeää ja saumatonta yhteistyötä eri viranomaisten kesken.

Haasteena arktisissa olosuhteissa ovat mm. potilaan jäähtymisen estäminen, hoidon toteuttamiseen liittyvät yksityiskohdat, potilaan siirto jne. Harjoitus antaa erinomaisen kuvan eri viranomaisten kesken tehtävästä yhteistyöstä ja siihen liittyvistä haasteista todenmukaisissa olosuhteissa.

Yleisö voi turvallisesti seurata harjoitusta Lumilinnan ja Jalokivigallerian väliseltä laiturialueelta.

Harjoituksessa ovat mukana Lapin pelastuslaitos – Kemin paloasema, Länsi-Pohjan sairaanhoitopiiri Ensihoitokeskus ja Rajavartiolaitos – Rovaniemen vartiolentue (helikopteri).

Pelastusharjoitus on osa pre-conferenssia, joka aloittaa Lapin AMKin järjestämän kansainvälisen Nursing Simulation Alive –konferenssin. Varsinaiset konferenssipäivät ovat Rovaniemellä 17. - 18.2.

Lisätietoja: lehtori Marko Vatanen, marko.vatanen(ät)lapinamk.fi, puh. 040 481 8302 ja lehtori Hannele Kauppila, hannele.kauppila(ät)lapinamk.fi, puh. 050 310 9350.

Konferenssi järjestetään Hoitotyön simulaatiot näkyviksi ‐hankeessa, joka saa rahoitusta Euroopan sosiaalirahastosta.

Lapin ammattikorkeakoulu on Euroopan unionin pohjoisin ammattikorkeakoulu. Sijainti on meille mahdollisuus erikoistua: vahvuutemme on arktinen olosuhdeosaaminen. Hyödynnämme pohjoisen tarjoamia rajattomia mahdollisuuksia niin opetuksessa kuin TKI-toiminnassammekin. Toimipaikkamme sijaitsevat Kemissä, Rovaniemellä ja Torniossa.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki