Etusivu » Tiedotteet » Autot ja moottoripyörät » Lyhytaikaiset ajokortit historiaan - opetuksessa säilyy kolme vaihetta

Trafi

Lyhytaikaiset ajokortit historiaan - opetuksessa säilyy kolme vaihetta

Julkaistu: 02.10.2015 klo 10:53
Julkaisija: Trafi

Vuoden 2016 alussa luovutaan kokonaan lyhytaikaisesta ajokortista. Henkilöauton kuljettajaopetuksen perusvaiheen jälkeen saa automaattisesti pitkäaikaisen ajokortin. Pitkä-aikainen ajokortti on voimassa 15 vuotta.  Raskaiden ajoneuvojen ajo-oikeusluokkien ajokortit ovat sen sijaan voimassa 5 vuotta.

”Lyhytaikaisesta ajokortista luopumalla selkeytetään ajokorttijärjestelmää ja alennetaan siitä aiheutuvia kustannuksia. Pääsääntöisesti muissakaan EU-valtioissa ei ole käytössä lyhytaikaista ajokorttia”, perustelee yksikönpäällikkö Simo Karppinen.

Trafi lähettää kaikille lyhytaikaisen kortin haltijoille uudet ajokortit tammi-helmikuun aikana. Uuden ajokortin lisäksi asiakkaat saavat toimintaohjeet kuljettajantutkinnon jälkeen suoritettavasta harjoittelu- ja syventävästä vaiheesta.

Kuljettajaopetuksessa säilyy kolme vaihetta

Henkilöauton kuljettajaopetuksen perus-, harjoittelu- ja syventävä vaihe säilyvät edelleen pakollisina elementteinä ajokorttia hankittaessa.

Perusvaiheeseen kuuluu vähintään 19 tuntia teoriaopetusta ja vähintään 18 tuntia ajo-opetusta. Perusvaihe päättyy teoria- ja ajokokeen suorittamiseen hyväksytysti.

Harjoitteluvaihe sisältää itsenäisen harjoittelun lisäksi 1 tunnin teoriaopetusta ja 2 tuntia ajo-opetusta. Harjoitteluvaiheen opetuksen voi aloittaa heti ajokortin saamisen jälkeen.

Syventävä vaiheen opetukseen voi osallistua aikaisintaan 3 kuukauden kuluttua ajokortin saamisen jälkeen. Syventävässä vaiheessa on vähintään 4 tuntia teoria- ja ajo-opetusta.

Vuoden 2016 alusta alkaen autokoulun myöntämä todistus harjoittelu ja syventävän vaiheen opetuksesta on toimitettava Trafin palveluntuottajan Ajovarma Oy:n palvelupisteeseen kahden vuoden kuluessa siitä, kun on ajokortin saanut. Jos kuljettaja ei toimita todistusta määräaikaan mennessä ja jatkaa autolla ajamista, poliisi määrää kuljettajan ajokieltoon toistaiseksi.

Trafi tulee jatkossa lähettämään muistutuskirjeitä harjoittelu ja syventävän vaiheen todistuksen toimittamisesta noin 1,5 vuotta tutkinnon suorittamisen jälkeen.

Trafi myöntää 1.1.2016 alkaen ajokortit ja muut tieliikenteen henkilöluvat

Trafi myöntää 1.1.2016 alkaen kaikki tieliikenteen henkilöluvat eli ajokortit, opetusluvat, moottoripyörän harjoitusluvat, taksinkuljettajan ajoluvat, liikenneopettajaluvat sekä vammaisen pysäköintiluvat.

Asiointipaikkoina toimivat Ajovarma Oy:n palvelupisteet. Ajovarma ottaa vastaan ajokortti- ja muut hakemukset, luovuttaa tarvittavat luvat ja neuvoo ajokorttiasioihin liittyvissä kysymyksissä.

www.trafi.fi/poliisiltameille

yksikönpäällikkö Simo Karppinen, simo.karppinen@trafi.fi, p. 029 5345 343

yksikönpäällikkö Marko Rajamäki, marko.rajamaki@trafi.fi, p. 029 5345 465

Trafi on liikenteen viranomainen ja liikennealan vahva asiantuntija, joka toimii rohkeasti vastuullisen liikenteen puolesta. www.trafi.fi, twitter.com/Trafi_Finlandfacebook.com/Trafi.Finland