Etusivu » Tiedotteet » Autot ja moottoripyörät » Hevoskuljetuksissa kannattaa tarkistaa ajokortti, auto ja perävaunu

Folksam

Hevoskuljetuksissa kannattaa tarkistaa ajokortti, auto ja perävaunu

Julkaistu: 14.06.2016 klo 08:00
Julkaisija: Folksam

Hevonen voi painaa satoja kiloja, ja kun sitä kuljetetaan, on syytä kiinnittää huomiota sekä vetoautoon, hevostraileriin että ajokorttiluokkaan. Folksamin liikenneturvallisuustutkija Anders Ydenius tekee selkoa eri käsitteistä ja antaa parhaat vinkkinsä.

Hevosurheilu on suosittu nuorisourheilu. Hevonen on raskas eläin, ja sen kuljettaminen vaatii usein raskaamman perävaunun, vaatimusten mukaisen ajokortin sekä sopivan vetoauton – etenkin jos aikomuksena on kuljettaa kahta tai useampaa hevosta.

– Hevosurheilu ja hevoet ovat monille asiakkaillemme tärkeitä, ja siksi haluamme auttaa heitä tarjoamalla vinkkejä siitä, mitä hevoskuljetuksissa on hyvä ottaa huomioon. Mielestäni tärkeintä on varmistua siitä, että kuljettajalla on kuljetuksiin vaadittava ajokortti, ja että vetoauton ja hevostrailerin painomääräykset ovat vaatimusten mukaiset, sanoo Folksamin liikenneturvallisuustutkija Anders Ydenius.

Ajokorttikelpoisuuden tarkistaminen voi olla yllättävän kinkkistä. Harva nimittäin tietää, että se määritellään perävaunun ja auton kokonaispainon perusteella. Siksi B-luokan ajokortti ei aina riitä, jos hevoskuljetus on erityisen painava. Jos poliisi pysäyttää ja kuljettajalla ei ole kuljetukseen vaadittavaa ajo-oikeutta, hän syyllistyy luvattomaan ajamiseen. Ks. oheinen taulukko.

Oikean ajokortin ohella myös vetoajoneuvo asettaa rajoituksia sille, miten raskasta lastia on mahdollista vetää. Auton vetopaino voi vaihdella paljonkin moottorista riippuen. Pienimpien bensiinikäyttöisten autojen peräkärrypaino voi olla vain puolet suuremman dieselmoottorin peräkärrypainosta. Useilla sähköhybrideillä on puolestaan varsin alhainen peräkärrypaino tai ne eivät voi vetää perävaunua lainkaan.

– Listallamme olevat yhteensä 131 vetoautoa ovat sellaisia, joilla on lupa vetää peräkärryä ja jotka täyttävät Folksamin Turvalliset autot 2015 -raportin turvavaatimukset. Olemme jakaneet autot kolmeen ryhmään niiden vetokyvyn mukaan. Jos kuljetus on todella raskas, esimerkiksi hevostraileri ja kaksi hevosta, kannattaa vetoauton valinnassa olla erityisen tarkka, sanoo Anders Ydenius.

Peräkärryn paino + mahdollisen lastin paino ei voi ylittää auton vetopainoa. Auton rajoituksia sovelletaan siis peräkärryn bruttopainoon.

Luettelo yhteensä 131 vetoautosta: Ks. Liite tai https://www.folksam.fi/fi/folksam/tutkimuksia-ja-hyvia-neuvoja/auto-ja-liikennetutkimuksia/hevoskuljetus

Folksamin vinkit – nämä kaksi asiaa on hyvä muistaa:

• Ajoneuvon vetopainon täytyy olla vähintään peräkärryn      ja lastin yhteispaino (bruttopaino).
  • Ajokortin tulee oikeuttaa ajamaan yhdistelmäajoneuvoa.

Ajokorttiluokka

Jotta alla olevat painot ovat sallittuja, ajoneuvon vetopainoa ei saa ylittää, ks. ”Auton vetopaino”.

B-luokan ajokortti oikeuttaa yleensä siihen, että auton ja peräkärryn kokonaispaino on korkeintaan 3 500 kg. Auton kokonaispaino ei saa missään vaiheessa ylittää 3 500 kg.

Ajokortti hankittu ennen 19/1 2013:

Vanhemmassa BE-ajokortissa ei ole auton oman rajoituksen lisäksi rajoituksia perävaunun kokonaispainolle.

Ajokortti hankittu 19/1 2013 jälkeen:

Erillinen ajokoe laajennetulle B-ajokortille oikeuttaa kuljettamaan kokonaispainoa, joka on korkeintaan 4 250 kg.

Uudemmassa BE-ajokortissa peräkärryn kokonaispaino saa olla korkeintaan 3 500 kg. Eli raskain sallittu yhdistelmä on auto, jonka kokonaispaino on 3 500 kg ja jolla on lupa vetää korkeintaan 3 500 kg painoista perävaunua, yhteensä siis 7 000 kg.

Anders Ydenius, Folksamin liikenneturvallisuustutkija, puhelin +46708-31 62 86

Sofia Paltschik, Folksam Vahinkovakuutuksen markkinointijohtaja, puhelin +358 50-5897682

Folksam Vahinkovakuutus Oy on osa ruotsalaista Folksam Sak –konsernia. Folksam Vahinkovakuutus tarjoaa kattavan vakuutusturvan, sekä vapaaehtoisia että lakisääteisiä vahinkovakuutuksia, yksityis- ja yritysasiakkaille sekä maatalouksille. Visiomme on, että ihmiset tuntisivat turvallisuutta kestävässä maailmassa. Olemme henkilökohtaisia, sitoutuneita ja vastuuntuntoisia. www.folksam.fi