Etusivu » Tiedotteet » Autot ja moottoripyörät » Helatorstai käynnistää kesäliikenteen – viisi vinkkiä turvallisempaan kesäautoiluun

Trafi

Julkaistu: 27.05.2014 klo 08:35
Julkaisija: Trafi

Tuleva pitkä viikonloppu aukaisee kesän, ja nuoret sekä vanhemmatkin kirmaavat kesätunnelmiin. Kesäaikaan sattuu kuitenkin paljon vakavia onnettomuuksia, joten liikenteessä tulee pysyä tarkkana.

”Hyvistä ajokeleistä ja valoisista öistä huolimatta kesä on riskialtista aikaa liikenteessä. Erityisesti kesäviikonloput korostuvat nuorten vakavissa onnettomuuksissa.” muistuttaa Trafin Jussi Pohjonen.

Tässä Jussin viisi vinkkiä turvallisempaan kesäliikenteeseen:

1. Selvin päin rattiin: alkoholi ja liikenne eivät kuulu yhteen.
  2. Älä aja väsyneenä: väsynyt kuljettaja havainnoi liikennettä ja yleensäkin ympäristöään huonommin kuin virkeä.
  3. Muista aina oikea tilannenopeus: tyypillinen kesäajan vakava onnettomuus on kovavauhtinen ulosajo.
  4. Älä provosoidu muista: kaverien hyviä neuvoja kannattaa kuunnella, mutta älä lähde mukaan yllytykseen.
  5. Muista turvavyö: Turvavyö auttaa vain jos se on kiinni. Auton turvalaitteet on tarkoitettu toimimaan yhdessä, joten turvatyyny voi olla vaarallinen, ellei turvavyö ole kiinni.

Nuorten liikenneturvallisuus parantunut – edelleen kuitenkin riskiryhmää

Nuorten liikenneturvallisuus on mennyt parempaan suuntaan, mutta edelleen nuoret näkyvät riskiryhmänä liikenteessä. ”Asenne kuntoon, ennen kuin hyppäät auton rattiin”, muistuttaa Pohjonen: ”Varsinkin kavereiden yllytys yhdistettynä vähäiseen ajokokemukseen saattaa olla tuhoisa yhdistelmä.”

Viimeisen kahden vuoden aikana 18-20-vuotiaiden nuorten pärjääminen tieliikenteessä on parantunut sekä henkilöauton kuljettajana että muuten, selviää Trafin uudesta analyysistä, jossa keskitytään erityisesti 18-20-vuotiaisiin nuoriin henkilöauton kuljettajana. Myös yleinen tieliikenteen turvallisuus on näinä vuosina parantunut kokonaisuudessaan.

Aikaisemmin 18-20-vuotiaat henkilöauton kuljettajat ovat olleet ikäryhmänä onnettomuusaltteinta joukkoa, mutta viimeisen kahden vuoden aikana eniten kuolemaan johtaneita onnettomuuksia on sattunut väestömäärään suhteutettuna 21-24-vuotiaille henkilöauton kuljettajille, erityisesti nuorille miehille.

Analyysiin on koottu tilastotietoa nuorista henkilöauton kuljettajista niin ajokortin hankinnasta, selviytymisestä liikenteessä kuin onnettomuuksistakin. Mukana on tietoa myös ajokortillisten osuudesta koko väestöön nähden. Analyysi löytyy kokonaisuudessaan Trafin nettisivuilta http://www.trafi.fi/palvelut/julkaisut/2014_julkaisut

johtava asiantuntija Jussi Pohjonen, p. 029 534 5310, jussi.pohjonen(at)trafi.fi
erityisasiantuntija Marita Löytty, p. 029 534 5433, marita.loytty(at)trafi.fi (paikalla 10.6. alkaen) erityisasiantuntija Riikka Rajamäki, p. 029 534 6172, riikka.rajamaki(at)trafi.fi

Trafi kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta, edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä ja vastaa liikennejärjestelmän viranomaistehtävistä. www.trafi.fi