Etusivu » Tiedotteet » Autot ja moottoripyörät » GreenFleet Awards 2013: Fiat Professional on vuoden tavara-autovalmistaja

Fiat Professional Finland

GreenFleet Awards 2013: Fiat Professional on vuoden tavara-autovalmistaja

Julkaistu: 14.11.2013 klo 16:00
Julkaisija: Fiat Professional Finland

• Fiat Professional voitti arvostetun palkinnon jo toisena peräkkäisenä vuonna
  • Brändi saa tunnustusta erityisesti pyrkimyksistään pienentää ajoneuvojen CO2-päästöjä ja polttoaineenkulutusta
  • Innovatiiviset eco:Drive Professional- ja eco:Drive Fleet -järjestelmät palkittiin merkittävästä ja konkreettisesta panoksesta tavara-autojen tehokkuuden parantamisessa

Fiat Professional on nimitetty jo toisena vuotena peräkkäin ”Vuoden tavara-autovalmistajaksi” Lontoon Emirates Stadiumilla järjestetyssä GreenFleet Awards 2013 -palkintogaalassa. Palkinnoilla halutaan antaa tunnustusta ajoneuvojen valmistajille näiden pyrkimyksissä pienentää tavara-autosektorin ajoneuvojen CO2-päästöjä ja polttoaineenkulutusta.

Fiat Professional -mallisto tarjoaa paljon sellaista uutta teknologiaa, jonka avulla ajoneuvojen tehokkuutta voidaan parantaa – mm. ajoneuvon moottorin tilapäisesti sammuttava Start&Stop-järjestelmä sekä ajoneuvon pitoa tilapäisesti tarvittaessa parantava Traction+-järjestelmä.

Viimeisin teknologia yhdessä uusien MultiJet II -dieselmoottoreiden kanssa huolehtii siitä, että kulutus ja päästöt pysyvät aina parhaalla mahdollisella tasolla.

Kaksi Fiat Professionalin kehittämää järjestelmää palkittiin erillisin palkinnoin saavutuksistaan polttoaineen kulutuksen pienentämisen keinona. Molemmat palkitut järjestelmät pohjautuvat Fiatin vuonna 2009 kehittämään eco:Drive-sovellukseen.

Eco:Drive-sovellus kerää ja analysoi tietoa mm. kuljettajan tavasta kiihdyttää, jarruttaa tai käyttää vaihteistoa ja antaa yksilöllisiä suosituksia analysoitujen tietojen pohjalta. Mikäli kuljettaja käyttää  ja kuuntelee sähköistä neuvonantajaansa säännöllisesti, pienenevät ajoneuvon päästöt ja polttoaineen kulutus parhaimmillaan jopa 16%.

Eco:Drive Fleet-järjestelmässä useita ajoneuvoja hallinnoivat voivat seurata ajoneuvokohtaisia tietoja – juoksevat kulut ja lähestyvien huoltojen tarve päivittyvät automaattisesti järjestelmään. Eco:Drive Professional -järjestelmä on vieläkin innovatiivisempi: kuljettajat voivat syöttää järjestelmään useita muuttuvia tietoja – esimerkiksi kuljettamansa lastin määrän. Järjestelmä arvioi miten lastin paino vaikuttaa ajoneuvon tehokkuuteen ja ehdottaa kuljettajalle parasta mahdollista ajotapaa pienimmän mahdollisen polttoaineen kulutuksen saavuttamiseksi. Järjestelmien saatavuudessa on maakohtaisia eroja.

Molempien järjestelmien avulla pienennetään paitsi yrityksen hiilijalanjälkeä, myös yrityksen päivittäisiä kuluja pienentyneen polttoaineenkulutuksen ja ajoneuvojen luonnollisen kulumisen vähenemisen ansiosta.

AutoFennica Oy

Tiedottaja Mia Meinander, mia.meinander@aro.fi, 040 7477 266.