Etusivu » Tiedotteet » Autot ja moottoripyörät » Ensimmäiset uudet ajokortit liikkeelle

Trafi

Ensimmäiset uudet ajokortit liikkeelle

Julkaistu: 26.02.2013 klo 12:10
Julkaisija: Trafi

Ensimmäiset uudet ajokortit saapuvat tänään postin mukana kotiin ajokorttiaan odottaneille. Nyt lähteneet kortit olivat tammikuussa, ennen uuden ajokorttilain voimaantuloa haettuja. Jonossa on vielä uuden ajokorttilain aikana eli 19.1.2013 jälkeen tilatut kortit sekä osa tammikuun korteista, joiden tiedot ovat vaatineet lisätarkistusta. Näiden korttien valmistaminen aloitetaan portaittain tämän viikon aikana.

Uuden ajokorttilain myötä kortit tulevat pääsääntöisesti suoraan kotiin. Tietojen varmentaminen on tämän takia erittäin tärkeää, mikä osaltaan on aiheuttanut viivästystä korttien toimittamiseen.

Ajo-oikeus voimassa, vaikka uusi kortti ei vielä olisikaan saapunut

Uusi ajokorttilaki tuli voimaan tammikuun loppupuolella. Viikkoa myöhemmin otettiin käyttöön myös uudet kuljettajatietojärjestelmät, joilla hoidetaan ajokorttien myöntäminen ja kuljettajantutkinnot, korttien toimittaminen sekä kuljettajatietopalvelut. Myös Trafin ajokorttien toimittaja vaihtui samalla.

Vanhasta järjestelmästä uuteen siirtyminen aiheutti ajokorttien tuotantoon viiveen, mitä ennakoitiin siten, että kuljettajantutkintotodistukset ovat tällä hetkellä voimassa 3 kuukautta.

Henkilön ajo-oikeus näkyy järjestelmästä, vaikka uutta ajokorttia ei vielä olisi tullutkaan. Suurimmassa osassa tapauksista poliisi voi tarkistaa asian suoraan tietojärjestelmästään.

Poliisilta voi hakea väliaikaista ajokorttia, jos henkilön tarvitsee osoittaa ajo-oikeutensa esim. autonvuokraustilanteessa. Väliaikainen ajokortti on voimassa kaikissa Pohjoismaissa.

Varmista uuden kortin tiedot

Ajokorttiuudistuksen myötä ajokortit toimitetaan suoraan postitse kotiin ja kortinhaltijan kannattaa vielä tarkistaa, että kaikki tiedot kortilla ovat oikein. Aikaisemmin kortit haettiin poliisilta ja tiedot tarkistettiin luovutustilanteessa.

Kaikissa ongelmatilanteissa voi olla yhteydessä Trafin ajokorttineuvontaan, puh. 029 534 5113.

Lisätietoja myös Trafin nettisivuilta www.trafi.fi/ajokorttiuudistus.

johtava asiantuntija Kimmo Pylväs, puh. 029 534 5798, kimmo.pylvas(at)trafi.fi

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta, edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä ja vastaa liikennejärjestelmän viranomaistehtävistä. www.trafi.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki