Etusivu » Tiedotteet » Autot ja moottoripyörät » Cleantech kulkuneuvoteollisuuden uusi mahdollisuus?

Teknologiateollisuus ry

Cleantech kulkuneuvoteollisuuden uusi mahdollisuus?

Julkaistu: 04.09.2014 klo 10:26
Julkaisija: Teknologiateollisuus ry

Teknologiateollisuuden liikevaihto oli alkuvuonna hieman pienempi kuin vuosi sitten samaan aikaan. Keväällä raportoitu tilausten kasvu on pysähtynyt. Uudet teknologiset aluevaltaukset ja cleantech-ratkaisut avaavat uusia mahdollisuuksia muuten synkässä tilanteessa.

"Valtiovallan olisi pidettävä lupauksensa olla lisäämättä teollisuuden kustannuksia. Luottamus toimintaympäristön ennustettavuuteen on avainasia investointien kannalta", totesi Teknologiateollisuuden toimitusjohtaja Jorma Turunen kulkuneuvoteollisuuden Finnmobile-verkoston seminaarissa tänään.

Liikenteen kiristyvät päästö- ja energiatehokkuusvaatimukset - uusi mahdollisuus

Kiristyvät päästö- ja energiatehokkuusvaatimukset niin henkilöautojen kuin myös hyötyajoneuvojen kohdalla saavat yritykset kehittämään uusia ratkaisuja sekä ajoneuvoihin että infrastruktuuriin. Näiden käyttöönotossa julkisilla hankinnoilla on suuri merkitys. Meneillään oleva julkisten hankintojen direktiivi- ja hankintalakiuudistus antavat hyvät mahdollisuudet ottaa huomioon myös työllisyysnäkökohdat Suomessa. Kun kevyiden ja raskaiden kulkuneuvojen teknologiat ovat murroksessa, on huolehdittava siitä, että suomalaisen teollisuuden erityispiirteet tulevat huomioiduksi eurooppalaisia säädöksiä laadittaessa.

Infrastruktuurin kehittämiselle kohdistuu runsaasti paineita niin korjausvelan kuin myös vaihtoehtoisten käyttövoimien johdosta. Yritysten kehittämien uusien ratkaisujen käyttöönotto vaatii myös valtiolta panostuksia markkinoiden aktivoimiseksi.

Haasteena Venäjä

Venäjän ajoneuvoteollisuus on aktivoitunut viimeisten vuosien aikana ja pyrkinyt etsimään alihankintakumppaneita Suomesta. Venäjän ajoneuvoteollisuuden liiketoimintapotentiaalin arvioidaan olevan jopa parin miljardin luokkaa suomalaiselle alihankintateollisuudelle. Jo useat suomalaiset yritykset ovat onnistuneet vakuuttamaan globaalit toimijat. Mutta suomalaisten yritysten toimintamahdollisuuksia tulee kuitenkin edistää laajemmin myös valtion toimesta. Yritykset tarvitsevat toimivia rahoitusmalleja toimintansa kehittämiseen ja viennin edistämiseen. Erityisesti pienet ja keskisuuret yritykset tarvitsevat tuottavuuden ja laadun parantamiseen taloudellisia resursseja ja osaamisresursseja.

Jorma Turunen

Asiantuntija Heikki Karsimus