Etusivu » Tiedotteet » Autot ja moottoripyörät » Automatkailija, ota selvää kohdemaan liikennesäännöistä

Trafi

Automatkailija, ota selvää kohdemaan liikennesäännöistä

Julkaistu: 05.06.2014 klo 10:17
Julkaisija: Trafi

Kesätiet kutsuvat matkustamaan myös kotimaan ulkopuolelle. Autolla ulkomaille matkaavan kannattaa valmistautua reissuun huolella. Autolla matkustaminen ulkomaille edellyttää muun muassa matkustusasiakirjojen tarkistamista ja hankkimista. Auton ja matkustajien asiapapereiden lisäksi kannattaa selvittää mitä kansallisia erityisvaatimuksia kohdemaissa on.

”Esimerkiksi Viroon omalla autolla matkaavan kannattaa huomioida, että heidän lainsäädäntönsä mukaan varoituskolmion lisäksi autossa tulee olla sammutin, pyöräkiila ja huomioliivit kaikille autossa oleville. Nämä säännöt koskevat myös turisteja”, muistuttaa Trafin Jussi Pohjonen.

Pääsääntöisesti liikennesäännöt ovat kaikissa maissa samanlaisia, mutta myös niistä löytyy jonkin verran eroja. Auton varustevaatimusten lisäksi eroavaisuuksia on muun muassa suhtautumisessa liikennerikkomuksiin.

”Suomessa käytössä oleva 0.5 promillen raja rattijuopumuksessa ei ole mikään vakio, vaan monissa maissa raja on tätä alhaisempi, joko 0.2 tai jopa 0 promillea”, jatkaa Pohjonen.

Lisätietoja eri maiden liikennesäännöistä löytyy mm. Euroopan komission sivuilta: http://ec.europa.eu/transport/road_safety/going_abroad/index_fi.htm

Lisätietoja

Johtava asiantuntija Jussi Pohjonen, p. 029 5345 310, jussi.pohjonen(at)trafi.fi

Trafi kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta, edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä ja vastaa liikennejärjestelmän viranomaistehtävistä. www.trafi.fi