Etusivu » Tiedotteet » Autot ja moottoripyörät » Automaattijarrutus uutena vaatimuksena Folksamin listatessa vuoden 2016 turvallisimmat ja vähäpäästöisimmät uudet autot

Folksam

Julkaistu: 21.12.2015 klo 08:00
Julkaisija: Folksam

Yhä useammissa uusissa autoissa on automaattijarrutus, mutta ympäristöystävällisten autojen osuus kasvaa aikaisempaa hitaammin. Tämä käy ilmi Folksamin vuoden 2016 uusien liikenneturvallisten ja ympäristön kannalta kestävien autojen listasta. Folksam on ensimmäinen, joka vaatii automaattijarrutusta ajoneuvosuosituksissaan.

Folksam on nyt yhdeksänätoista peräkkäisenä vuonna tarkastanut autonvalmistajien uudet automallit. Folksamin vuonna 2016 uusille autoille asettamat vaatimukset täyttyvät 62 mallissa, joista on 827 eri versiota. Eniten Folksamin listassa hyväksyttyjä automalleja löytyy keskikokoluokasta, 18 automallia. SUV-luokassa vain viisi mallia täyttää tämän vuotiset vaatimukset.

– Ne 300 000 uutta autoa, jotka arvioiden mukaan ostetaan vuonna 2016, liikkuvat teillämme vuosien ajan. Jos uusien autojen ostajat valitsevat mallin, joka täyttää korkeat turvallisuus- ja ympäristövaatimuksemme, he voivat osaltaan auttaa säästämään ihmishenkiä ja suojelemaan ympäristöä. Siksi on tärkeää vaikuttaa suurimpiin uusien autojen sisäänostajiin. Se on myös monille asiakkaillemme tärkeä kysymys, sanoo Folksamin liikenneturvallisuustutkija Anders Ydenius.

Hyväksyttyjen uusien autojen listalta Folksam on valinnut kunkin kokoluokan vähäpäästöisimmät versiot ja tehnyt luokkansa paras -listan. Sille pääsevät ne hyväksytyt malliversiot, joissa on alhaisimmat CO2-päästöt ja automaattijarrutus vakiovarusteena.

Vuoden 2016 vähäpäästöisimmät autot – vaihtoehtoinen polttoaine ja automaattijarrutus vakiona

Koko

Tesla

Model S

0

Vuoden 2016 vähäpäästöisimmät autot – fossiilinen polttoaine ja automaattijarrutus vakiona

Koko

2.0 PHEV 4WD Business Nav Safety

42

Automaattijarrutus turvavaatimuksena

Tänä vuonna on erityisesti turvavaatimuksia kiristetty siten, että autoissa on oltava City- tai Inter Urban -tyyppinen automaattijarrutus vakio- tai lisävarusteena. Sen myötä Folksam on ensimmäisenä sisällyttänyt automaattijarrutuksen ajoneuvosuosituksiinsa.

City-tyyppinen automaattijarrutus on aktiivinen alle 50 kilometrin tuntinopeuksissa ja Inter Urban -tyyppinen korkeammissa nopeuksissa. Automaattijarrutus on automaattinen jarrutusjärjestelmä, joka tunnistimien avulla voi havaita auton lähestyvän sen edessä olevaa ajoneuvoa tai muuta esinettä liian kovaa ja hidastaa auton vauhtia. Jos järjestelmä arvioi, ettei törmäystä voi välttää, auto jarruttaa itsestään. Vauhdin hidastumisen määrä vaihtelee automerkkien välillä. Automaattijarrutus voi vähentää vauhtia 20–50 km tunnissa. Folksam suosittelee myös kaista-avustinta eli LKA- tai LDW-järjestelmää, joka varoittaa, jos auto on vahingossa ajautumassa ulos kaistaltaan, tai jopa ohjaa sen takaisin.

Ympäristövaatimuksia on kiristetty jonkin verran siten, että hiilidioksidia (CO2) koskevien päästövaatimusten lisäksi Folksam vaatii, että moottorit täyttävät Euro6-päästörajat tai auto luokitellaan ympäristöystävälliseksi. Siten asetetaan myös typpioksideja (NOx) ja hiilivetyjä (HC) koskevia vaatimuksia. On hyvä huomata, että ympäristöystävällisten autojen osuuden kasvu uusien autojen markkinoilla on hidastunut. Vuonna 2014 ympäristöystävällisten autojen osuus oli 3,8, mistä se kasvoi 10,5 prosenttiin vuonna 2015. Tänä vuonna se jää 11,4 prosenttiin.

Koko vuoden 2016 turvallisten ja ympäristön kannalta kestävien autojen lista: https://www.folksam.fi/fi/folksam/tutkimuksia-ja-hyvia-neuvoja/auto-ja-liikennetutkimuksia/turvallisimmat-ja-vahapaatoisimmat

Sofia Paltschik, markkinointipäällikkö Folksam Suomi, puhelin +358 50 5897 682

Folksam Vahinkovakuutus Oy on osa ruotsalaista Folksam Sak –konsernia. Folksam Vahinkovakuutus tarjoaa kattavan vakuutusturvan, sekä vapaaehtoisia että lakisääteisiä vahinkovakuutuksia, yksityis- ja yritysasiakkaille sekä maatalouksille. Visiomme on, että ihmiset tuntisivat turvallisuutta kestävässä maailmassa. Olemme henkilökohtaisia, sitoutuneita ja vastuuntuntoisia. www.folksam.fi