Etusivu » Tiedotteet » Autot ja moottoripyörät » Autokoulujen monivaiheinen koulutus tuottanut tulosta

Suomen Autokoululiitto ry

Autokoulujen monivaiheinen koulutus tuottanut tulosta

Julkaistu: 19.05.2015 klo 14:38
Julkaisija: Suomen Autokoululiitto ry

Siirtyminen yksivaiheisesta kuljettajaopetuksen kursseista pitkään ja monivaiheiseen oppimiskauteen on vähentänyt nuorten kuljettajien liikenneonnettomuuksia Suomessa. Muutos koulutustavoissa on ollut osa merkittävää yleiseurooppalaista trendiä, jossa kuljettajaopetusta jäsennellään useampaan oppimisvaiheeseen. Kehitystyön tavoitteena on ollut lisätä uusien kuljettajien turvallisuutta. Tässä tavoitteessa on onnistuttu

Nuorten kuljettajien liikenneonnettomuudet ovat vähentyneet selvästi monivaiheisen kuljettajaopetuksen käyttöönoton myötä. Suomessa kaksivaiheeseen kuljettajaopetukseen siirryttiin jo 1990-luvun alusta. Uusien kuljettajien vakavat onnettomuudet puolittuivat uudistusta seuranneina 5–7 vuotena muista kuljettajista poiketen. Myös kortin saannin jälkeistä riskialtista kautta saatiin merkittävästi lyhennettyä entisestä kuudesta vuodesta kolmeen vuoteen.

Monivaiheinen kuljettajaopetus osoittautui jo kaksikymmentä vuotta sitten Suomessa liikenneturvallisuutta lisääväksi askeleeksi. Kehitys näkyy tilastossa, joka kuvaa tieliikenneonnettomuuksissa kuolleita ikäryhmittäin:

1990

1995

Tilastokeskus, 2014

Autokoululiiton puheenjohtaja Jarmo Jokilampi muistuttaa, että kuljettajaopetuksen kehittäminen on pitkäjänteinen ja vastuullinen tehtävä. ”Suomen liikenneturvallisuus on viime vuosina parantunut jatkuvasti, mutta muutos ei ole tapahtunut itsestään. Monipuolisella ajo-opetuksella sekä pitkäjänteisellä liikennepolitiikalla on liikenneturvallisuudessa keskeinen rooli”, sanoo Jarmo Jokilampi.

KUTSU: Top Nordenin pohjoismaiset ratapäivät Nokian Ajoharjoitteluradalla 21.-22.5.2015

Pohjoismaisten ajoharjoitteluratojen edustajat kokoontuvat 21.-22.5.2015 Nokian Ajoharjoitteluradalle kehittämään tulevaisuuden autokouluissa tapahtuvaa riskikoulutusta.

Autokoululiitto kutsuu median edustajia tapahtumaan tutustumaan uusimpaan ajoneuvotekniikkaan ja ajoneuvojen turvalaitteisiin. Tapahtumassa esitellään myös Suomen ensimmäinen Trafo-turvahalli, joka auttaa kuljettajaa tunnistamaan riskejä ja tuntemaan vastuunsa kuljettajana. Tilaisuudessa on kahvitarjoilu.

Tapahtuman aika ja paikka:

Torstai 21.5.2015 klo 12-17, Nokian Ajoharjoitteluratasäätiö, Testiradantie 57, Nokia.
Tilaisuuteen ei tarvitse ilmoittautua erikseen.

Lämpimästi tervetuloa!

Lisätietoja: Jarmo Jokilampi, puheenjohtaja, Autokoululiitto, p. 040 063 6397, jarmo.jokilampi@autokoululiitto.fi

Suomen Autokoululiitto ry | Finlands Bilskoleförbund rf | Finnish Driving Schools Association

Ratamestarinkatu 11,  00520  Helsinki | Puh. (09) 4542 300  |  Fax. (09) 4542 3040  |   www.autokoululiitto.fi