Etusivu » Tiedotteet » Autot ja moottoripyörät » Allt sämre skick hos tunga fordon inger oro vid östgränsen

Tulli

Allt sämre skick hos tunga fordon inger oro vid östgränsen

Pressmeddelande.
Publicerad: 09.04.2015 kl. 09:24
Utgivare: Tulli

Vaalimaa tull granskar i medeltal 250 tunga fordon varje månad. Resultaten från fordonsgranskningarna hittills i år bjuder på bister läsning.

I januari granskade Vaalimaa tull 212 tunga fordon. Av de granskade lastbilarna fick 73 % en reparationsorder, 31 % avvisades tillbaka till Ryssland och 20 % fick dessutom böter. I februari granskades 278 fordon, varav 70 % fick en reparationsorder, 34 % avvisades och 25 % fick böter utskrivna. Siffrorna för mars följer samma trend: 238 granskningar, 70 % fick en reparationsorder, 37 % avvisades och 22 % fick dessutom böter.

Bromsar i dåligt skick ofta orsaken

Den vanligaste orsaken till avvisning, böter eller reparationsorder var att bromsarna var i bristfälligt skick. Oftast hade ett och samma fordon flera brister, till exempel bromsar som är ineffektiva eller som drar snett eller en klar skillnad mellan bromskraften på olika axlar, oljeläckage i motorn, glapp i styrleder, trasig vindruta, blinkljus eller strålkastare som inte fungerar, last som inte är surrad eller är dåligt surrad. Dessutom avslöjade granskningarna förseelser mot bestämmelserna om kör- och vilotider samt fuskutrustning för färdskrivare.

-          Det ekonomiska läget i Ryssland börjar redan synas också i fordonens skick, berättar tullinspektör Jukka Nokka vid Vaalimaa tull.

-          Granskningarna leder ofta till att vi ger reparationsorder och avvisar fordonet tillbaka till Ryssland. Men reparationsorderna åtlyds inte alltid utan förarna försöker köra in i Finland på nytt utan att felen har reparerats. Fordonet stoppas dock igen vid gränsen och ges inte tillträde förrän reparationerna är gjorda, tillägger tullinspektör Jani Sironen vid Vaalimaa tull.

Fordon i dåligt skick synas noggrannast

Tullen utför kontroller av tunga fordons skick enligt samma modell som polisen och besiktningsmyndigheterna. Fordonet kontrolleras först okulärt i filen, medan de fordon som tas ut för en noggrannare kontroll undersöks vad gäller såväl tekniskt skick som surrning av eventuell last. Även förarens kondition samt iakttagandet av kör- och vilotider övervakas.

I januari-mars 2015 körde i genomsnitt 16 000 lastbilar i månaden genom Vaalimaa gränsövergångsställe. Avvisandet av fordon rör främst transportenheter från områden utanför EU och EES-området – i praktiken alltså ryska fordon. Fordon som anländer från EU och EES-området beordras vid behov till kontrollbesiktning vid närmaste besiktningsställe.

Merparten av fordonen som kontrollerades var ryska.

Mera information:

Tullinspektör Jukka Nokka, Vaalimaa tull, tfn 040 332 7991

Tullöverinspektör Antti Sassali, Vaalimaa tull, tfn 040 332 5227

Bilagor

Finska tullen är en del av Europeiska unionens tullsystem. Tullen är ett ämbetsverk som resultatstyrs av finansministeriet. Tullen samverkar med näringslivet samt med finska och utländska myndigheter. Vid Tullen arbetar ca 2 300 personer.

Följ oss på Twitter och Facebook.

Upptäck resten av företagets pressmaterial

Mediapankki