Etusivu » Tiedotteet » Autot ja moottoripyörät » Alfa Romeo 4C on voittanut ”Auto Trophy 2013” -palkinnon

Alfa Romeo Finland

Alfa Romeo 4C on voittanut ”Auto Trophy 2013” -palkinnon

Julkaistu: 27.11.2013 klo 16:15
Julkaisija: Alfa Romeo Finland

• Saksalaisen Auto Zeitung -lehden lukijat valitsivat Alfa Romeo 4C:n voittajaksi 17,2 % äänimäärällä
  • 4C:n taakse jäivät mm. Aston Martin V8 Vantage ja Jaguar F Type
  • Alfa Romeo 4C tarjoaa äärimmäisiä kokemuksia vaativimmallekin kuljettajalle: Teho/painosuhde alle 4kg/hv, kiihtyvyys 0-100 km/h 4,5 s, litrateho 137hv/l ja 1,2g hidastuvuus

Saksalaisen Auto Zeitung -autolehden Auto Trophy -äänestys järjestettiin tänä vuonna jo 26. kerran. Lehden lukijat äänestivät uuden Alfa Romeo 4C:n voittajaksi ulkomaalaisten urheiluautojen kategoriassa 17,2% äänimäärällä. Sporttinen kaunotar jätti taakseen mm. sellaiset luksusautot kuin Aston Martin V8 Vantage ja Jaguar F Type.

Lukuisat autointoilijat kautta maailman ovat jo rakastuneet Alfa Romeo 4C:n kauniisiin linjoihin ja tuliseen suorituskykyyn. Auto Trophy 2013 -palkinto onkin vain yksi, joskin arvokas lisäys mallin jo voittamien tittelien listassa – mm. ”Design Award 2013” (AutoBild, Itävalta), ”Best Sports Car 2013” (El Economista, Espanja) ja “Most exciting car of 2013” (What Car, Iso-Britannia). Helsingin Sanomien lukijat puolestaan äänestivät Alfa Romeo 4C:n kauneimpien autojen joukkoon.

Auto Zeitung -lehden lukijat äänestivät 4C:n voittajaksi myös aiemmin tänä vuonna järjestetyssä ”Green Mobility Trophy” -kilpailussa. Alfa Romeo 4C palkittiin parhaana kevytrakenteisena ajoneuvona.

Ilmiömäinen suorituskyky, ainutlaatuinen käsiteltävyys, erinomainen aerodynamiikka ja Alfa Romeon historiaa ja arvoja ilmentävä muotoilu – siinä pähkinänkuoressa ne ominaisuudet, jotka palauttavat Alfa Romeon kevytrakenteisten urheiluautojen kärkikastiin.

Alfa Romeon insinöörien suunnittelema auto valmistetaan Maseratin tehtaalla Modenassa. Takavetoinen ja kaksipaikkainen pikkusportti ilmentää erinomaisesti niitä arvoja, jotka ovat vuosien saatossa tehneet Alfa Romeosta ainutlaatuisen: tekninen taituruus yhdistettynä ilmiömäiseen suorituskykyyn ja silmää hivelevään muotoiluun eivät jätä toivomisen varaa ajonautinnolle.

Alfa Romeo 4C on ajajan auto, ilman kompromisseja. Sen parhaat ominaisuudet pääsevät oikeuksiinsa etenkin radalla, missä vauhti, lyhyet jarrutusmatkat ja sivuttaispito ovat olennaisen tärkeitä huippukierrosaikojen saavuttamiseksi. Nollasta sataan 4,5 sekunnissa, huippunopeus 258 km/h, maksimihidastuvuus jopa 1.2g ja sivuttaiskiihtyvyys yli 1.1g – arvoja, jotka eivät selityksiä kaipaa.

Kevytrakenteinen auto painaa vain 895 kg. Painosta 40% on etuakselilla ja 60% taka-akselilla. Tämä on saavutettu käyttämällä valmistuksessa suurimmaksi osaksi hiilikuitua, alumiinia, terästä ja SMC -komposiittimateriaaleja. Teho-/painosuhde on alle 4kg/hv.

Ensiluokkainen suorituskyky on osaltaan myös uuden 240hv 1750TBi -moottorin ja TCT-kaksoiskytkinautomaattivaihteiston viimeisimmän kehitysversion ansiota. Lisäksi Alfa Romeon DNA-ajotilanvalitsimeen on lisätty uusi Race-ajotila.

Uuden, neljäsylinterisen, alumiinilohkoisen ja suorasuihkutuksella varustetun 1750 TBi -moottorin vääntö ja teholukemat ovat luokassaan ennätyksellisiä: litrateho 137 hv/l sekä yli 200 Nm/l vääntömomentti. Huipputeho 240 hv (176 kW) saavutetaan tasan 6000 kierroksella ja suurin vääntömomentti 350 Nm on käytössä 2200 – 4250 kierroksen välillä.

AutoFennica Oy

Tuotepäällikkö Tomi kari, puh. 040 7687 060, tomi.kari@aro.fi