Etusivu » Tiedotteet » Autot ja moottoripyörät » Ajoneuvon omistajanvaihdos hoituu varmenteella – rekisteröintitodistuksen ilmoitusosaa ei enää tarvita

Trafi

Julkaistu: 11.07.2016 klo 10:52
Julkaisija: Trafi

Ajoneuvon myyntilanteessa ei enää välttämättä tarvita rekisteröintitodistuksen ilmoitusosaa. Riittää, kun myyjä luovuttaa ostajalle maksuttoman varmenteen eli kuusimerkkisen tunnistuskoodin.

”Myyntitilanteessa ajoneuvon myyjä hakee Trafin sähköisen asioinnin kautta ajoneuvolle varmenteen ja luovuttaa sen ostajalle. Tämän jälkeen ostaja voi rekisteröidä ajoneuvon varmenteella ja rekisteritunnuksella sähköisessä palvelussa tai asioimalla paikan päällä rekisteröintitoimipisteessä”, kertoo Trafin osastopäällikkö Toni Pallaspuro.

Myyntiä varten on edelleen mahdollista tilata maksullinen ilmoitusosa ja tehdä sillä luovutus uudelle omistajalle, jos varmenteen luominen sähköisessä palvelussa ei ole mahdollista.

Trafin sähköisiin palveluihin pääsee osoitteesta: https://asiointi.trafi.fi/

Luovutuskirjan ja luovutusilmoituksen tekeminen säästää ikäviltä yllätyksiltä

Trafin sähköisistä palveluista on mahdollista varmenteen luomisen yhteydessä tulostaa esitäytetty luovutuskirja. Luovutuskirjan tekeminen on tärkeää, koska sillä vahvistetaan omistusoikeuden siirtyminen kaupan osapuolten välillä.

”Tärkeintä on, että kaupasta jää sekä myyjälle että ostajalle saman sisältöiset dokumentit, joista löytyvät ajoneuvon tiedot, myyjän ja ostajan tiedot, luovutuspäivämäärä ja allekirjoitukset. Tähän voi käyttää kauppakirjaa, luovutuskirjaa tai rekisteröintitodistuksen ilmoitusosa”, tarkentaa Pallaspuro.

Myyjän on hyvä tehdä aina kaupan jälkeen luovutusilmoitus, jolla hän voi varmistaa, että ajoneuvoa koskevat velvoitteet katkeavat luovutuspäivään, ja että ostaja käyttää rekisteröinnissä yhteisesti sovittua luovutuspäivää. Luovutusilmoitusta varten myyjä ilmoittaa ostajan nimi- ja osoitetiedot sekä luovutuspäivän. Sähköisissä palveluissa vaaditaan aina myös ostajan henkilö- tai y-tunnus.

Rekisteröintitoimipisteet palvelevat edelleen henkilökohtaista asiointia haluavia

Sähköisen asioinnin laajeneminen ja yleistyminen eivät poista mahdollisuutta henkilökohtaiseen asiointiin. Rekisteri-ilmoituksia voi edelleen tehdä myös paikan päällä rekisteröintitoimipisteessä. Rekisteröintitoimipisteessä rekisteri-ilmoituksen voi tehdä joko varmenteella tai rekisteröintitodistuksen ilmoitusosalla.

Lisätietoja

Varmenteen luominen https://asiointi.trafi.fi/web/asiointi/henkiloasiakkaat/tieliikenne/ajoneuvon-omistajanvaihdos

osastopäällikkö Toni Pallaspuro, toni.pallaspuro@trafi.fi, p. 029 5345 395. Twitterissä https://twitter.com/TPallaspuro

Trafi on liikenteen viranomainen ja liikennealan vahva asiantuntija, joka toimii rohkeasti vastuullisen liikenteen puolesta. www.trafi.fi, twitter.com/Trafi_Finlandfacebook.com/Trafi.Finland, instagram.com/trafi_finland/