Etusivu » Tiedotteet » Autot ja moottoripyörät » Ajankohtaista Varsinais-Suomesta: Gasera haistoi kaasuanalyyseissä kasvumarkkinan

Tekes tiedottaa

Julkaistu: 24.02.2014 klo 07:56
Julkaisija: Tekes tiedottaa

Mikäli turkulaisen Gasera Oy:n kasvuvisiot toteutuvat, ovat huumekoirat ja rajavalvonnan nykymuotoiset tavarantarkastukset jo muutaman vuoden päästä historiaa. Työläs tarkastusprosessi sujuu silloin sutjakkaasti taskukokoisella mittalaitteella.

Kaasuanalysaattoreita valmistava turkulainen Gasera on hyvä esimerkki tutkimuslähtöisestä high tech -yrityksestä, joka on pitkäjänteisen tuotekehitystyön jälkeen pääsemässä todelliseen nousukiitoon.

Yrityksen juuret ulottuvat 1970-luvulle, jolloin fysiikan professori Jyrki Kauppinen alkoi kehittää uudenlaista kaasusensoria. Hän pureutui erityisesti PAS (Photo Acoustic Spectroscopy) ja FTIR (Fourier Transform Inraded) -teknologioihin.

Fotoakustisen spektroskopian ansiosta anturi- ja mittaustekniikkaa voidaan puristaa entistä pienempään kokoon, mikä mahdollistaa laajat sovellukset ja kustannustehokkaan sarjatuotannon.

Tutkimustulosten kaupallistamisvaiheeseen päästiin kymmenkunta vuotta sitten, jolloin myös Gasera näki yrityksenä päivänvalon.

Vauhti kiihtyy

Isänsä pioneerityötä toimitusjohtajana edelleen kaupallistanut Ismo Kauppinen tunnustaa, että yhtiön kasvutahti voi näyttää moneen muuhun teknologia-startupiin nähden tuskastuttavan hitaalta. Vuoden 2013 liikevaihto ylsi noin 1,5 miljoonaan euroon. Työntekijöitä on parikymmentä.

Käänne on kuitenkin ovella ja kuluvana vuonna tavoitteena on vähintään triplakasvu.

"Olemme toteuttaneet monia eri sovelluksia ja yksi kasvualue ovat sähkökeskukset, joissa mitataan muuntajien eristeöljyssä tapahtuvia muutoksia. Niiden perusteella pystytään ennakoimaan tulevia vikoja jo hyvissä ajoin", kertoo Kauppinen.

Suurimmat odotukset kohdistuvat taskukokoiseen, helppokäyttöiseen ja moneen tarpeeseen taipuvaan kaasu- ja ilmanlaatuanalysaattoriin. Se voi tulevaisuudessa olla muun muassa rajavartioiden, tullin tai kiinteistöjen ilmanlaatutarkastajan perustyökalu. Laite aiotaan saada globaaleille markkinoille 4-5 vuoden kuluessa.

Kasvurahoitusta ja kumppaneita EU-projekteista

Gasera on saanut rahoitusta myös Tekesiltä. Yhtiö oli mukana nuorille ja innovatiivisille kasvuyrityksille suunnatussa NIY-ohjelmassa vuoteen 2012 saakka. Se on osallistunut vuosien varrella myös moniin EU-ohjelmiin isompien toimijoiden partnerina.

Tulevaa Horisontti 2020-ohjelmaa aiotaan niinikään katsella tarkasti.

"Meille EU:n tutkimuksen ja teknologian puiteohjelmat ovat olleet kuin pääomasijoittajien siemenrahaa. Ilman niitä emme olisi näin pitkällä", Kauppinen kiittelee.

Gaseran tutkimus- ja tuotekehitystyö on poikinut myös aiheeseen liittyviä väitöskirjoja.

"Iso osa viimeisimmän väitöskirjan tutkimuksista tehtiin Tekesin EU-projektien puitteissa. Huumausaineiden tunnistaminen esimerkiksi rajanylityspaikoilla on yksi tärkeä sovellusalue kannettaville laitteille", Kauppinen kertoo.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Tiedottaja Soile Thalén, Tekes