Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Tieto E10-bensiinin soveltuvuudesta moottoripyöriin, maastoajoneuvoihin ja pienkoneisiin kootusti yhdestä paikasta

Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistys

Julkaistu: 07.12.2010 klo 13:57
Julkaisija: Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistys

Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistys tuottaa tietoa E10-bensiinin sopivuudesta moottoripyöriin ja mopoihin, maastoajoneuvoihin sekä pienkoneisiin alan toimijoiden ja Motivan yhdessä ylläpitämälle sivustolle www.e10bensiini.fi. Siellä olevia listoja täydennetään jatkuvasti. Alla on tiivistetysti yhdistyksen edustamien alojen ja niiden tuotteiden sopivuustietoja.

Maastoajoneuvot

Pääsääntöisesti kaikkiin 2000-luvulla valmistuneisiin maastoajoneuvoihin käy E10-bensiini. Poikkeuksen muodostavat tuotteet, joihin suositellaan korkeaoktaanista polttoainetta, esimerkiksi E98-bensiiniä.

– Jos suositellaan käytettäväksi korkeaoktaanista polttoainetta, sitä kannattaa käyttää. Jos laite seisoo pidempään käyttämättömänä (etenkin talvella), polttoaine kannattaa vaihtaa esim 98:ksi, koska E10-polttoaine ”vanhettuu eli polttoaineesta haihtuu ainesosia pois, mikä voi vaikuttaa polttonesteen syttymiseen ja sitä kautta käynnistymiseen, Maastoajoneuvojaoston puheenjohtaja Keijo Rouvali sanoo.

Maastoajoneuvojaoston jäsenyritykset kattavat lähes sata prosenttia alan markkinoista Suomessa.

Keijo Rouvali

Maastoajoneuvojaoston puheenjohtaja
Sumeko Oy, myyntipäällikkö
keijo.rouvali at sgn.fi

Moottoripyörät

Moottoripyörien osalta nyrkkisääntöjä E10-bensiinin suhteen ei ole. Esimerkiksi Yamaha suosittelee käyttämään normaalia 95E- (joissain malleissa 98E-) polttoainetta, mutta E10-polttoaineen käyttäminen on mahdollista vuonna 1990 ja sen jälkeen valmistetuissa moottoripyörissä ja mopoissa, jos bioetanolin pitoisuus polttoaineessa on kymmenen prosenttia tai sen alle. Jokin toinen merkki taas voi ilmoittaa, ettei E10 käy lainkaan.

Vanhojen moottoripyörien osalta E10:n soveltuvuuden ratkaisee pitkästi se, missä kunnossa bensatankki on. Liuottavaa alkoholia sisältävä E10 voi syövyttää huonokuntoista tankkia. Hyväkuntoisessa tankissa voi hyvin käyttää E10-bensiiniä.

Moottoripyöräjaosto edustaa suurinta osaa Suomen moottoripyörämarkkinoista.

Timo Lindström
Moottoripyöräjaoston puheenjohtaja
Konekesko, Yamaha-tuotteiden tuoteryhmäpäällikkö
timo.lindstrom at kesko.fi

Pienkoneet

Yleisimmissä Suomessa myytävissä pienkoneissa, sekä kaksi- että nelitahtimoottoreissa voi käyttää tätä uudentyyppistä polttoainetta. Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistyksen pienkonejaoston jäsenyritykset kuitenkin suosittavat, että niiden valmistamissa, maahantuomissa ja markkinoimissa pienkoneissa käytettäisiin ensisijaisesti niin sanottua pienkonepolttoainetta eli alkylaattibensiiniä.

–  Pienkonepolttoaine on valmistusmenetelmänsä vuoksi matalapäästöistä ja sisältää muita vähemmän muun muassa liuottimia, mikä säästää polttoainejärjestelmää. Pienkonepolttoaine palaa erittäin puhtaasti jopa lisäten moottorin tehoa ja vähentäen karstoittumista. Ellei sitä ole saatavilla, tulisi käyttää E98-bensiiniä, ja ellei sekään ole mahdollista, E10-bensiiniä, pienkonejaoston puheenjohtaja Tuomas Kuivamäki kertoo.

Jos kaksitahtimoottoriin valmistetaan seospolttoainetta, kannattaa käyttää hyvälaatuisia ja mielellään merkkikohtaisia 2T-öljyjä. Hyvä laatu varmistaa öljyn kunnollisen sekoittumisen polttoaineeseen ja näin moottorin hyvän voitelun. Mitä enemmän etanolia polttoaineessa on, sen tärkeämpää on öljyn hyvä laatu.

Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistyksen pienkonejaosto kattaa valtaosan pienkoneiden markkinoista Suomessa.

Tuomas Kuivamäki
Pienkonejaoston puheenjohtaja