Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Tampereen Härmälänrannassa kunnostetaan maaperää innovatiivisilla menetelmillä

Doranova Oy

Tampereen Härmälänrannassa kunnostetaan maaperää innovatiivisilla menetelmillä

Julkaistu: 26.09.2011 klo 14:33
Julkaisija: Doranova Oy

Ympäristöteknologiayritys Doranova Oy aloittaa pilaantuneen maaperän kunnostamisen ekotehokkailla biologisilla ja kemiallisilla in situ -menetelmillä Tampereen Härmälänrannassa syyskuussa. Skanskan omistamalta kiinteistöltä tullaan maan kunnostamisen lisäksi purkamaan osa vanhoista teollisuusrakennuksista. Alueesta kehitetään vuosina 2014–2020 korkeatasoinen, alueen teollista perinnettä kunnioittava jopa 4000 asukkaan, asuinalue.

Urakan tilaajana toimii teollisuusalueen Skanskalle 2010 myynyt Cargotec, joka siirtää urakan aikana toimintonsa uuteen osaamis- ja teknologiakeskukseensa. Alueella on harjoitettu vuosikymmenien ajan erilaisia raskaan teollisuuden toimintoja, alkaen Valtion lentokonetehtaasta, joka siirsi tuotantolaitoksensa Härmälään 1930-luvulla. Pitkän teollisen historian seurauksena alueen maaperä on laajalti saastunut. Ennen alueen turvallista käyttöönottoa asuin- ja virkistyskäyttöön, tulee maaperä puhdistaa riskittömäksi.

Kiinteistöllä tehdyissä maaperätutkimuksissa on paikallistettu toistakymmentä aluetta, joilla polttoöljyn, raskasmetallien ja PAH-yhdisteiden pitoisuudet ovat kohonneita. Osa alueista on sellaisia, joilla ei ole mahdollista suorittaa maamassojen vaihtoa tai se ei ole ympäristön kannalta hyvä ratkaisu. Doranova toteuttaa näiden haastavien alueiden kunnostusurakan biologista ja kemiallista in situ -menetelmää hyödyntäen.

In situ tarkoittaa menetelmää, jossa pilaantunut maaperä kunnostetaan paikan päällä ilman, että saastunutta maa-ainesta tarvitsee kaivaa tai vaihtaa. In situ -menetelmä soveltuu siksi erityisen hyvin käytettäväksi kohteissa, joissa kaivaminen on teknisesti hankalaa tai jopa mahdotonta, kuten rakennusten alla tai laajasti pilaantuneilla alueilla. Doranova on Suomen johtavia in situ -menetelmän kehittäjiä ja osaajia.

Maaperän kunnostusjärjestelmän asennukset ovat käynnissä ja kunnostuksen on määrä alkaa syyskuun aikana. Kahden vuoden puhdistusurakan tavoitteena on saavuttaa ympäristöviranomaisen alueen turvalliselle käytölle asettamat tavoitearvot ja siten tarjota alueen tuleville asukkaille turvallinen ja viihtyisä asuinympäristö.

Lisätietoja: Toimialapäällikkö Perttu Mattila, p. 0400 771 981, perttu.mattila@doranova.fi