Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » SLL: Kolin hotellin laajennuslupa on vastoin lakia

Suomen luonnonsuojeluliitto

SLL: Kolin hotellin laajennuslupa on vastoin lakia

Julkaistu: 03.10.2012 klo 14:02
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Suomen luonnonsuojeluliitto (SLL) ja sen Pohjois-Karjalan luonnonsuojelupiiri ovat valittaneet Kolin kansallispuistossa sijaitsevalle hotellille myönnetystä rakennusluvasta. Lupa mahdollistaisi kiinteistön laajentamisen vastoin lakia.

”Kolin hotellin laajentaminen kansallismaisemassa olisi valtakunnallinen virhe ja ennakkotapaus. Hanke on täynnä ristiriitaisuuksia”, sanoo Heikki Simola Suomen luonnonsuojeluliitosta.

Ympäristöministeriö antoi 29.8. myönteisen lausunnon Metsähallituksen 8.6.2012 jättämästä rakennuslupahakemuksesta. Ministeriön lausunnossa kuitenkin korostettiin, että hotellin laajentaminen ei ole mahdollista ilman Kolin kansallispuiston perustamisesta säädetyn lain muuttamista.

Lieksan rakennustarkastajan 13.9. virheellisesti hyväksymiin muutospiirustuksiin sisältyy uutta huonetilaa ja parvekerakennelmia. Lupahakemuksessa on harhaanjohtavasti esitetty laajennukset pelkästään muutostöinä. Rakennustarkastaja on itse aiemmassa ratkaisussaan todennut, että rakennuksen laajentaminen ei ole luvallista.

Valituksessa Lieksan kaupungille vaaditaan Hotelli Kolin rakennusluvan sekä mahdollisesti myönnettyjen toimenpidelupien hylkäämistä. Suomen luonnonsuojeluliitto muistuttaa, että asian käsittelyssä on huomioitava myös luonnonsuojelulaki sekä laki ja asetus Kolin kansallispuistosta.

Laajennuksen suunnittelijaksi valitun rakennusinsinöörin pätevyys ei myöskään riitä Suomen rakentamismääräyskokoelman mukaan tämän tyyppiseen tehtävään. Kansallispuistossa ja kansallismaisemassa näkyvällä paikalla sijaitseva hotellirakennus on suunnittelukohteena korkeinta vaativuusluokkaa AA, jolloin suunnittelijalta edellytetään arkkitehdin tutkintoa.

Hotellikiinteistön omistaa Metsähallitus. Luvitettavana olevien muutostöiden yli kolmen miljoonan euron kustannuksista vastaa kuitenkin hotellissa vuokralaisena toimiva Pohjois-Karjalan Osuuskauppa PKO.

Lisätiedot:

• Heikki Simola, P-K:n luonnonsuojelupiirin Koli-vastaava, puh. 050-566 0640
  • Tarkemmat viittaukset lakeihin: luonnonsuojelulaki (1096/1996) sekä laki ja asetus Kolin kansallispuistosta (581/1991 ja 674/1991).