Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Kynttilät syttyivät saimaannorpille Senaatintorilla

Suomen luonnonsuojeluliitto

Kynttilät syttyivät saimaannorpille Senaatintorilla

Julkaistu: 06.11.2012 klo 21:29
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Toistasataa saimaannorpan tilanteesta huolestunutta kävi sytyttämässä kynttilänsä tiistai-iltana tuuliselle Senaatintorille Helsingissä. Suurkirkon portailla lepattaneet kynttilät muistuttivat pyydyskuolemien jatkumisesta. Tänä vuonna on löydetty jo kuusi kalanpyydyksiin hukkunutta kuuttia.

"Tämä on vain jäävuoren huippu. Kaikki norppakuolemat eivät tule tietoon", sanoi Suomen luonnonsuojeluliiton puheenjohtaja Risto Sulkava lyhyessä puheenvuorossaan.

Suomen luonnonsuojeluliiton koolle kutsumassa mielenilmauksessa muistutettiin, että seuraavana päivänä viereisessä maa- ja metsätalousministeriössä kokoontuvan Saimaannorppa ja kalastus -seurantaryhmän tulisi tehdä oikeat johtopäätökset kuolemista. Alkukesän verkkorajoitukset ovat osoittaneet toimivuutensa, mutta rauhoitusaika on selvästi liian lyhyt. Hukkumiset ovat siirtyneet loppukesään ja syksyyn.

Luonnonsuojelijat kiittivät myös kansanedustaja Sari Sarkomaata (kok.), joka teki tiistaina eduskunnassa kirjallisen kysymyksen kalastusrajoitusten tiukentamisesta ja täydentämisestä.

Liiton tietoon tuli, että kynttilöitä oli sytytetty samaan aikaan eri puolilla Suomea ja jopa Hollannissa asti.

Matti Nieminen, viestintäpäällikkö, SLL, p. 050 564 2283, matti.nieminen(at)sll.fi

- Ohessa viestimien käyttöön maksuton valokuva 6.11. kynttilämielenilmauksesta. Kuva: SLL / Eemeli Kiviniemi.

- Maksuttomia kuvia saimaannorpasta tästä asiasta uutisoitaessa: