Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Kasvihuoneiden ledivaloja käsittelevä juttu palkittiin Innovaatiokiteellä

Kasvihuoneiden ledivaloja käsittelevä juttu palkittiin Innovaatiokiteellä

Julkaistu: 20.04.2011 klo 10:11
Julkaisija: Innovaatiojournalismin Seura ry

Tiedotusvälineille 20.4.2011

Kasvihuoneiden ledivaloja käsittelevä juttu palkittiin Innovaatiokiteellä

Satakunnan Kansan toimittaja Anneli Kallioniemi on voittanut Innovaatiojournalismin seuran Finjon järjestämän Innovaatiokide 2011 -kilpailun. Aalto-yliopiston rehtori Tuula Teeri luovutti Kallioniemelle luonnonkiteestä valmistetun palkinnon sekä 3 000 euron voittosekin tiistaina 19.4. Päivälehden museossa Helsingissä järjestetyssä tilaisuudessa.

Teeri valitsi voittajan kymmenen loppukilpailuun päässeen jutun joukosta. Satakunnan Kansassa 21.6.2010 ilmestynyt juttu Kasvihuoneiden sähköntarve voidaan puolittaa ledivaloilla käsittelee kasvihuoneyrittäjien ja tekstiilialan asiantuntijoiden yhdessä kehittelemää ledivaloverhoa, joka sallii puutarhurille lähes ympärivuotisen tuotannon vähäisin kustannuksin.

"Juttu oli erittäin kiinnostava ja monipuolinen. Uuden yrityksen kuvaus ja sen yhteistyökuviot valaisinvalmistajan kanssa antavat innostavan kuvan idean kaupallistamisen todellisuudesta. Asiaa käsittelevän kotimaisen ja kansainvälisen tutkimuksen tuloksia kuvataan asiantuntevasti ja faktaruutu antaa lukijalle tarvittavat perustiedot yksinkertaisesti ja selkeästi. Artikkeli on tiivis ja helppolukuinen mutta kuitenkin monipuolinen kuvaus innovaatiosta. Siinä onnistutaan välittämään tieto innovaation hyödyistä niin yrittäjälle, kuluttajalle kuin ympäristöllekin", Teeri perustelee valintaansa.

Kunniamaininnat jaettiin toimittaja Anu-Elina Lehden jutulle Star Trekistä tuli totta (Vihreä Lanka 15.10.2011) ja toimittaja Petri Pöntisen jutulle Ihme kivi (Suomen Kuvalehti 2/2010).

Innovaatiokide 2011 -palkinnon rahoittajana toimi Helsingin Sanomain Säätiö.

Innovaatiokiteen ja kunniamainintojen lisäksi Finjo jakoi Innovaatiojournalismin kivi 2011 -palkinnot kahdelle perinteisen median hankkeelle, jotka toteuttavat käytännössä innovatiivista journalismia. Kiven saivat Aamulehden Hyvä Arki -konsepti sekä kerran vuodessa ilmestyvä Apu-lehden Vihreä Apu -erikoisnumero. Lisäksi tutkija Seppo Sisättö palkittiin Innovaatiojournalismin tutkimuksen kivellä.

Innovaatiokiteellä palkittu juttu sekä kunniamaininnan saaneet jutut ovat luettavissa osoitteessa

Lisätiedot:
Innovaatiojournalismin Seura ry
Puheenjohtaja Carl-Gustav Lindén
carlgustavl@gmail.com

www.finjo.fi

Näin syntyi voittajajuttu: http://www.vimeo.com/22618302

Aalto-yliopiston rehtori Tuula Teeri innovaatioiden tärkeydestä: http://www.vimeo.com/20569530

Toimittaja, Finjon hallituksen puheenjohtaja Carl-Gustav Lindén innovaatiojournalismista: http://www.vimeo.com/20025827

Finjo. Oivaltavaa uuden ajan journalismia