Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Erityisesti itärajan kunnista toivotaan lisää kuolleita pienpetoja raivotautitutkimuksiin

Evira

Julkaistu: 10.09.2012 klo 13:08
Julkaisija: Evira

Metsästäjien aktiivisella avustuksella on vuosittain saatu kerättyä useita satoja pienpetoja raivotautiseurantoihin. Raivotautirokotusalueen laajennuttua viime syksynä raivotaudin syöttirokotealueelta tarvitaan kuolleita kettuja ja supikoiria tutkimuksiin aiempaa enemmän. Loppuvuoden aikana näytteitä tarvitaan vielä noin 250 ketusta ja supikoirasta. Elintarviketurvallisuusvirasto Evira vetoaa jälleen pienpetometsästäjiin näytetavoitteen saavuttamiseksi.

Suomi on levittänyt luonnonvaraisille eläimille tarkoitettuja syöttirokotteita itärajan kuntiin jo parinkymmenen vuoden ajan. Rokotteilla pyritään estämään metsäraivotaudin mahdollinen leviäminen Suomeen. Viime syksynä syöttirokotusaluetta laajennettiin Venäjän Karjalassa todetun raivotautitapauksen vuoksi, minkä vuoksi rokotuksen onnistumisen seurantaan tarvitaan näytteitä enemmän kuin ennen.

Erityisesti uusimmalta, Pohjois-Karjalassa sijaitsevalta rokotusalueelta kaivataan kipeästi lisää kettujen ja supikoirien ruhoja näytteeksi. Myös Kaakkois-Suomen ja Etelä-Savon itäosan metsästäjiltä tarvitaan edelleen lisää näytteitä. Eläimen saa nylkeä ennen lähetystä. Näytteen lähettäjä saa eläinten tutkimuksista kertovan raportin postitse.

Suomen lisäksi myös Euroopan unioni rahoittaa rokotusohjelmaa, sillä sen tarkoitus on turvata myös muiden EU-maiden, erityisesti Pohjoismaiden, raivotautivapautta. Myös muissa EU-maissa toteutetaan vastaavia ohjelmia.

Rokotusvyöhykkeen eläimiä tutkimalla seurataan, ovatko eläimet syöneet syöttirokotteita ja ovatko ne saaneet suojaavia vasta-aineita vereensä. Tähänastiset tutkimukset ovat osoittaneet, että varsinkin ketuille rokotesyötti kelpaa hyvin, sillä yli 70 prosenttia rokotevyöhykkeen ketuista on ollut positiivisia merkkiaineen suhteen. Tutkituista supikoirista taas noin puolet on ollut positiivisia.

Lähetysohjeet

[http://www.evira.fi/portal/fi/elaimet/elainten_terveys_ja_elaintaudit/naytteenotto-_ja_lahetysohjeet/pienpedot/]

Jos et ole koskaan lähettänyt pienpetonäytteitä Eviralle, nyt on erittäin hyvä aika aloittaa!

Kartta rokotusvyöhykkeestä [http://www.evira.fi/files/attachments/fi/elaimet/elainten_terveys_ja_elaintaudit/elaintaudit/rokotusalue_2011__2_.pdf]

Kunnat, joista kettuja ja supikoiria toivotaan erityisesti lähetettävän: Ilomantsi, Joensuu, Tohmajärvi, Kitee, Kerimäki, Kesälahti, Punkaharju, Parikkala, Ruokolahti, Rautjärvi, Imatra, Taipalsaari, Lemi, Luumäki, Pyhtää, Kotka, Hamina, Lappeenranta, Miehikkälä ja Virolahti.

Lisätietoja raivotaudista [http://www.evira.fi/portal/fi/elaimet/elainten_terveys_ja_elaintaudit/elaintaudit/usealle_elainlajille_yhteiset_taudit/raivotauti_eli_rabies/]

Tutkija Marja Isomursu, p. 040 512 1248 (luonnonvaraisten eläinten tutkimukset)

Ylitarkastaja Tiia Tuupanen, p. 040 489 3348 (raivotaudin vastustaminen)

Erikoistutkija Tiina Nokireki, p. 050 413 1687 (lentolevitykset ja raivotaudin diagnostiikka)