Etusivu » Tiedotteet » Urheilu ja vapaa-aika » Samsung Electronics lähettää ensimmäistä kertaa suomalaiset soihdunkantajat myös Innsbruckin 2012 Nuorten Olympialaisiin

Samsung Electronics Nordic

Julkaistu: 19.12.2011 klo 13:15
Julkaisija: Samsung Electronics Nordic

Samsung ja Suomen Olympiakomitea lähettävät viisi inspiroivaa suomalaista kantamaan soihtua tammikuussa Innsbruckin 2012 Nuorten Olympialaisten yhteydessä järjestettävään soihtuviestiin. Ryhmää johtaa jalkapalloilija Aki Riihilahti.

Soihdunkantajia valittiin muun muassa videokilpailun kautta, jossa osallistujia pyydettiin esittelemään erityistaitoaan lempiurheilulajissaan. Kaksi soihdunkantajaa valittiin yleisön äänten perusteella ja yksi soihdunkantaja tuomariston äänten mukaan. Tuomaristoon kuuluivat edustajat Suomen Olympiakomiteasta ja Samsungilta. Tuomaristo valitsi lisäksi kaksi muuta nuorisourheilussa ansioitunutta henkilöä soihdunkantajiksi.

“Valituille soihdunkantajille on luvassa ainutkertainen kokemus, sillä Itävallassa nyt järjestettävät Innsbruckin 2012 Nuorten Olympialaiset ovat historian ensimmäiset talvella järjestettävät Nuorten Olympialaiset”, Samsungin markkinointipäällikkö Eva Carrero sanoo. “Innsbruckin 2012 Nuorten Olympialaisten virallisena yhteistyökumppanina meillä on upea mahdollisuus edistää nuorten liikuntaharrastusta ja olympia-aatteen toteutumista. Valitsemamme soihdunkantajat edustavat hienosti olympia-aatteita, joissa korostuvat keskinäinen kunnioitus ja ilo. Yrityksenä Samsung haluaa lisätä myös Nuorten Olympialaisten tunnettuutta ja suosiota myös Suomessa.”

Valitut soihdunkantajat:

Tuomariston valinnat

Johanna Matintalo, 14 ja Martti Matintalo, Riihikoski

Johanna on nuori, lupaava yleisurheilija ja hiihtäjä. Hän saavutti 14 vuoden iässä Kalevan kisoissa hopeamitalin naisten 800 metrin juoksussa ajalla 2.05,87. Se oli ikäluokan maailmanennätys tuolloin. Johannan valmentajana toimii hänen isänsä Martti. He edustavat Liedon Parmaa.

“Meille mahdollisuus kantaa soihtua yhdessä isänä ja tyttärenä on kokemus, joka tulee säilymään muistoissamme läpi elämän. Rakastamme molemmat urheilua ja olemme todella otettuja siitä, että voimme jakaa tämän hetken yhdessä”, Johanna ja Martti sanovat.

Petteri Kallonen, 17, Salo

Tuomaristo valitsi Petterin soihdunkantajaksi, koska hän oli yksi ensimmäisistä rohkeista nuorista, joka latasi videonsa kilpailusivustolle. Hän vakuutti taidoillaan freestyle-jalkapallossa.

“Olen aina ollut pikkuisen urheiluhullu. Jalkapallo on aina ollut tärkeä osa elämääni ja olen harrastanut sitä yhdeksän vuotta. Olen toiminut myös jalkapallovalmentajana ja harrastanut freestylejalkapalloa vuoden verran. Siksi olenkin todella innoissani mahdollisuudesta tavata muita nuoria urheilufaneja eri puolilta maailmaa historian ensimmäisissä talvella järjestettävissä Nuorten Olympialaisissa, jotka ovat samalla myös maailman suurin nuorten urheilutapahtuma”, Petteri kertoo.

Yleisön äänten perusteella valitut soihdunkantajat

Alexander Wessberg, 15, Helsinki

Alexanderin freestyle-jalkapallovideo keräsi eniten ääniä videokisassa. Hän on monille jo tuttu Talent Suomi -ohjelmasta, missä hän oli yksi semifinalisteista.

“Suomen Freestyle-jalkapalloyhdistyksen aktiivisena jäsenenä koen, että lähden Innsbruckin 2012 Nuorten Olympialasten soihtuviestiin edustamaan kaikkia lajia harrastavia. Olisi mahtavaa, jos voisin soihtua kantaessani tehdä myös muutaman tempun”, Alexander naurahtaa.

Joonas Korpela, 12, Kirkkonummi

Joonaksen trampoliinivideo sai toiseksi eniten ääniä kisassa.

“Kun kuulin, että sain toiseksi eniten ääniä, oli todella vaikeaa olla kertomatta valinnasta joukkuekavereilleni painiseurassa ja amerikkalaisen jalkapallon joukkueessa. Soihdunkannosta tulee varmasti ikimuistoinen kokemus, jonka jokainen nuori haluaisi kokea”, Joonas sanoo.

Innsbruckin 2012 Nuorten Olympialaisten soihtu sytytetään Kreikassa 17. joulukuuta 2011, ja sieltä se kuljetetaan Innsbruckiin. Soihtu jatkaa matkaansa halki Itävallan. Soihtuviesti alkaa 27. joulukuuta Innsbruckista ja päättyy avajaisseremoniaan 13. tammikuuta 2012. Suomalaiset soihdunkantajat juoksevat Innsbruckin lähistöllä 13. tammikuuta.

Erinomaisuutta, kunnioitusta ja ystävyyttä symboloivaa soihtua kantaa Innsbruckin 2012 Nuorten Olympialaisten soihtuviestissä 2 012 esimerkillistä soihdunkantajaa. Soihtuviesti kulkee halki Itävallan 18 päivän aikana 3 573 kilometrin matkan läpi 65 paikkakunnan, ja virittää meidät jännittävään kisatunnelmaan.

Lisätietoja ja kuvapyynnöt:

Eva Carrero, markkinointipäällikkö, eva.carrero@samsung.fi, p. 0400 807 750

Mika Engblom, myyntipäällikkö, Telecom, mika.engblom@samsung.fi, p. 0408 604 420

Toni Perez, OSG Viestintä, toni.perez@osg.fi, 0400 630 063.

Kuvapyynnöt: samsungpr@osg.fi

Lehdistötiedotteet ja kuva-arkisto verkossa: www.samsung.fi ja valitse uutiset.

Haluatko Samsungin lehdistötiedotteita tai kokeilla uusia tuotteita? Ilmoittaudu lähetyslistalle osoitteeseen samsungpr@osg.fi

Uutisia RSS-syötteinä: www.samsung.com/fi/aboutsamsung/rss/rssFeedList.do

Kuluttajakysymykset: Samsungin asiakastuki, 030 6227 515

Samsung Electronics Co Ltd, Korea, on johtava televisioiden, muistisirujen, matkapuhelinten, näyttöpaneelien, muistien ja järjestelmä LSI-tuotteiden valmistaja. Yrityksellä on 190 500 työntekijää 68 maassa ja yhdeksällä eri liiketoiminta-alueella. Vuonna 2010 yhtiön yhteenlaskettu liikevaihto nousi 135,8 miljardiin Yhdysvaltain dollariin. Samsung Electronics Nordic AB:n liikevaihto vuonna 2010 oli 1.1 miljardia euroa. Pohjoismaiden yhtiö on kasvanut nopeasti vuodesta 1992. Sillä on 330 työntekijää, ja sen valikoimaan kuuluvat uusimmat tuotteet matkapuhelinten, äänen- ja kuvantoiston, IT-laitteiden ja kodinkoneiden aloilta.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki