Etusivu » Tiedotteet » Ulkomaat » Sovintotyön on jatkuttava Somaliassa vaalien jälkeenkin

Kirkon Ulkomaanapu

Sovintotyön on jatkuttava Somaliassa vaalien jälkeenkin

Julkaistu: 10.09.2012 klo 09:40
Julkaisija: Kirkon Ulkomaanapu

Somalian parlamentti kokoontuu tänään 10. syyskuuta valitsemaan maalle uuden presidentin. Parlamentin kokous pidetään vanhan parlamenttirakennuksen raunioissa mittavien turvatoimien keskellä. 257:lla parlamentin jäsenellä on valtakirja äänen antamiseen ja valintaan tarvitaan vähintään 140 ääntä. Perjantain ja lauantain kuluessa 25 ehdokasta esitti omaan puheensa parlamentille, mutta lopullisten ehdokkaiden määrä elää edelleen ehdokkaiden ja heidän taustaryhmien pyrkiessä vielä erilaisiin sopimuksiin.

”YK:n pääsihteerin erityisedustaja Augustine Mahiga muistutti parlamentaarikkoja äänestyssalaisuudesta, mutta on ilmeistä, että äänistä neuvoteltaessa tehdään erilaisia sopimuksia hallituspaikoista, alueiden rooleista ja klaanien saamista eduista. Silti nämä ovat kenties demokraattisimmat vaalit Somaliassa. Puheita oli hieno seurata Villa Somaliassa ja ne lähetettiin sekä internetin että satelliitin välityksellä ilmaiseksi kaikkien somalien seurattavaksi” kertoi tunnelmasta Mogadishussa Kirkon Ulkomaanavun toiminnanjohtaja Antti Pentikäinen.

Uuden parlamentin nimesi eri puolilta maata kootut 135 klaanijohtajaa, jotka ovat edelleen koolla Mogadishussa. Ennen parlamentin nimittämistä he olivat lisäksi koonneet perustuslain hyväksyneen kokouksen. Erityisedustaja Mahiga on useaan otteeseen sanonut klaanien mukaan kutsumisen olleen klaanijohtajien ja Kirkon Ulkomaanavun yhteistyöntyön tulos.

”Mahiga teki hyvin selväksi, että ilman suomalaisten kanssa tehtyä yhteistyötä tämä ei olisi ollut mahdollista. Hän toivoi meidän jatkavan työtä vanhimpien ja klaanijohtajien kanssa, jotta sovintotyö jatkuisi. Klaanien antama legitimaatio on selkänoja, jolle uusia instituutioita on voitu rakentaa. Ne ovat kuitenkin edelleen niin hauraita, että ilman klaanien välisen sovinnon syvenemistä myönteinen kehitys ei tule jatkumaan” kuvasi Pentikäinen Mogadishussa käytyjä keskusteluja.

Somalian uuteen perustuslakiin kirjattiin 30 prosentin kiintiö naisille, mutta lopulta naisten osuus jäi parlamentissa pienemmäksi. ”Tosiin kuin luullaan, Mogadishussa koolla olleet klaanivanhimmat puolustivat naisten roolia loppuun asti. Se on valtavan suuri muutos asenneilmastossa, mutta työn siltäkin osin on jatkuttava.”

Lisätietoja: Antti Pentikäinen, 040 5313 514