Sairaalaympäristöön sijoittuva Lean-opetuspeli on edennyt demovaiheeseen. Varsinais-Suomen, Vaasan ja Satakunnan sairaanhoitopiirit ovat kehittäneet opetuspeliä yhteistyössä Turun ammattikorkeakoulun ja Turku Game Labin kanssa. Peliä hyödynnetään osana sairaanhoitopiirien henkilökunnan koulutusta interaktiivisena ja nykyaikaisena vaihtoehtona perinteisten luentojen tilalle. Tavoitteena on herättää ajatuksia ja keskustelua siitä, miten Lean-ajattelutapaa voi hyödyntää jokapäiväisessä työssä. Tapahtumiltaan peli sijoittuu sairaalaympäristön arkisiin haasteisiin.
Opetuspeli sisältää yhden vaihtelevan työpäivän haastavine tehtävineen. Lisävaihtelua työpäivän haasteisiin tarjoavat erilaiset opetuspelin sisällä olevat minipelit. Tehtävien tarkoituksena on saada pelaaja pohtimaan työnsä kulkua Lean-ajattelumallin mukaisesti. Lean perustuu alun perin teollisuuden tarpeisiin luotuun toiminnanohjausmalliin, jonka perusperiaatteisiin kuuluvat nopea reagointi mahdollisiin ongelmiin, jatkuva parantaminen ja turhien työvaiheiden minimointi asiakaslähtöisyyttä korostaen. Peliin sisällytetty Lean-teoria auttaa pelaajaa valintojen edessä. Tarvittaessa pelin inforuudut selittävät vieraat termit välittömästi ja lisäksi pelaajan tekemillä valinnoilla on vaikutusta pelin kulkuun.
Maistiaiset tulevasta opetuspelistä
Lean-pelin vertical slice -demo eli koeversio on nyt valmis. Koeversio sisältää pienen osuuden valmiista pelistä.
– Pieni pala herkkua on nyt valmiina tarjoiltavaksi. Demossa on pienimmätkin yksityiskohdat grafiikkoineen ja siirtymineen tehty valmiiksi. Projektin kannalta demoversio mahdollistaa peliin tutustumisen etukäteen ja sen perusteella voidaan jo kerätä arvokasta palautetta. Näin Lean-peliä voidaan edelleen kehittää jatkuvan parantamisen mukaisesti, iloitsee opiskelijaprojektipäällikkö Jesper Forsman.
Palaute on mestarin aamiainen
Palaute on olennainen osa oppimista ja uuden omaksumista. Pelaaja saa palautetta pelin aikana ja kunkin pelikerran päätyttyä. Palaute osoittaa, missä asioissa pelaaja on onnistunut ja missä on kehitettävää. Pelissä on myös arvopohjaisia kysymyksiä, joiden pohjalta pelaaja saa tilastotietoa siitä miten muut ovat vastanneet samoihin kysymyksiin.
Testaamalla tuloksiin
Tällä hetkellä peliä sekä ohjelmoidaan että testataan samanaikaisesti. Nyt testauksessa keskitytään pääasiallisesti käyttäjäystävällisyyden kehittämiseen ja pisteytysjärjestelmän tasapainottamiseen. Seuraavaksi peliä testataan yhdessä sairaanhoitopiirien testiryhmien kanssa. Valmis opetuspeli luovutetaan sairaanhoitopiireille, kun testauksessa havaitut tarpeelliset muokkaukset on tehty.
Lisätietoja:
Aaro Suvanto, opiskelijaprojektipäällikkö, Turun ammattikorkeakoulu
puh. 040 355 0819
Antti Meriö, projektipäällikkö, Turun ammattikorkeakoulu
puh. 040 355 0941
Riikka Maijala, suunnittelija, Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri
puh. 050 363 9761
Katri Tunttunen, projektipäällikkö, SATSHP Liikelaitos SataDiag
puh. 044 707 7304
Turku on paras opiskelukaupunki. Turun ammattikorkeakoulu on 10 000 osaajan yhteisö – tulevaisuuden teknillinen korkeakoulu ja hyvinvoinnin kehittäjä. Koulutamme käytännön huippuosaajia. #ExcellenceInAction
© Koodiviidakko Oy - Y-tunnus 1939962-1