Etusivu » Tiedotteet » Tuotanto » Promecon henkilöstötuottavuus kasvuun Mcompetencen avulla

Promecon henkilöstötuottavuus kasvuun Mcompetencen avulla

Julkaistu: 12.04.2012 klo 10:15
Julkaisija: Viestintätoimisto Kumppania

Sähkömekaanisten järjestelmien ja palvelujen ratkaisutoimittaja Promeco Group Oy lisää tuottavuuttaan yhteistyössä henkilöstötuottavuuden asiantuntija Mcompetence Oy:n kanssa. Tavoitteena ovat työhyvinvoinnin, työelämän laadun ja henkilöstötuottavuuden yhtäaikainen parantaminen.

Henkilöstötuottavuuden kehittämishanke aloitettiin Promecon Vaasan yksikössä ja se viedään läpi myös Hämeenkyrön, Kankaanpään ja Jämijärven tehtailla. Hanke tukee  Promeco Group Oy:n strategian toteutumista alansa merkittäväksi kansainväliseksi toimijaksi.

Henkilöstövoimavaroilla huipputuottavuuteen

Tutkimusten perusteella jokainen työnantajan työhyvinvointiin panostama euro tuo lähes kuusi euroa takaisin pitkällä aikavälillä. Mcompetencen mukaan vuodessa henkilöstötuottavuutta pystytään lisäämään vähintään 1–2 prosenttia, joka keskivaikeassa työssä tarkoittaa 500–1000 euroa työntekijää kohden. Hyödyt tulevat muun muassa tehollisen työajan lisääntymisestä ja laatukustannusten alenemisesta.

– Huomionarvoista on se, ettei henkilöstötuottavuuden kehittämistyötä johdeta ylhäältä päin, vaan ratkaisukeskeisesti henkilöstön mielipiteistä jalostettuna. Kartoitamme tarkasti jokaisen työntekijän toimintaa ohjaavia mielipiteitä, joiden avulla löydämme kehityskohteet. Kun kehittämiskohteet ovat selvillä, yhdessä henkilöstön kanssa ideoidaan ja toteutetaan käytännön kehittämistoimenpiteet, kertoo myyntijohtaja Matti Karsikas Mcompetencelta.

Taloudellisia tuloksia pystytään mittaamaan vuoden kuluttua, mutta Promecon toiminta tehostuu käytännössä välittömästi kehittämistoimenpiteiden toteutuksen jälkeen.

Henkilöstölähtöinen kehittämismenetelmä otettu hyvin vastaan

Henkilöstötuottavuuden kehittämisen osa-alueet ovat johtaminen, esimiestoiminta, toimintakulttuuri, osaaminen, työprosessit ja sisäinen viestintä. Suurimmat kehittämispotentiaalit löytyvät useimmiten esimiestoiminnasta, toimintakulttuurista ja työprosesseista. Promeco Vaasan tehtaanjohtajan Sami Kalliomäen mukaan heillä ensisijaisiksi kehityskohteiksi nousivat ryhmien tiedottaminen ja yhteistyö niin ryhmien sisällä kuin välillä.

– Hyvin järjestetyn esittelytilaisuuden johdosta henkilöstö suhtautui kehittämistutkimukseen myönteisesti. He ymmärsivät heti, että nyt päästään yhdessä kehittämään työhön liittyviä yhteisiä asioita, Kalliomäki toteaa.

Henkilöstötuottavuuden kehittämisprojektille on saatu osarahoitusta Prizztech Oy:n VALID-hankkeesta. Hankkeen johtoajatus on lisätä yritysten kilpailukykyä vastuullisen liiketoiminnan näkökulmasta.

Promeco Group Oy: toimitusjohtaja Esa Pyöriä 050 540 3910 esa.pyoria@promeco.fi
Mcompetence Oy: myyntijohtaja Matti Karsikas, 050 355 5513 matti.karsikas@mcompetence.com

Promeco Group Oy on maailmanlaajuisesti toimiva vaativien sähkömekaanisten järjestelmien ja palveluiden ratkaisutoimittaja. Konsernin asiakkaat ovat alallaan tunnettuja kansainvälisiä toimijoita. Promeco toimii kolmella eri liiketoiminta-alueella, jotka ovat Transportation, Industrial Machinery ja Energy & Power. Liikevaihto vuonna 2011 oli noin 56 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä 400. Konsernin pääkonttori on Kankaanpäässä, tuotantolaitokset ovat Suomessa ja Puolassa. www.promeco.fi