Etusivu » Tiedotteet » Tuotanto » Pohjois-Suomen Demarinuoret: Talvivaaran laiminlyönnit eivät saa toistua

Sosialidemokraattiset Nuoret ry

Pohjois-Suomen Demarinuoret: Talvivaaran laiminlyönnit eivät saa toistua

Julkaistu: 15.11.2012 klo 10:54
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Nuoret ry

Kaivostoiminnalla on tulevaisuudessa merkittävä rooli alueemme työllisyydessä, palveluissa, teollisuudessa ja investoinneissa. Vireillä olevat kaivoshankkeet voivat toteutuessaan luoda useita satoja työpaikkoja pahasta rakennetyöttömyydestä kärsivään Pohjois-Suomeen. Kaivostoiminnasta hyötyisivät niin Lapin, Pohjois-Pohjanmaan kuin Kainuunkin maakunnat.

Talvivaaran huolestuttava ja poikkeuksellinen tilanne kuvaa hyvin sitä, ettei kaivostoiminta ole stabiili elinkeino. Epäoikeudenmukaiseksi tilanteen tekee se, että kaivosten lyhyen iän vuoksi kunnat ja valtio joutuvat kantamaan riskit hyötyjen valuessa usein pois alueelta. Kaivostoiminnalla on aina vaikutuksia ympäristöön, ja sen työllistävät suorat ja epäsuorat vaikutukset eivät usein ole yksiselitteisiä. Jos kaivos muuttaa ympäristöä voimakkaasti, samalla alueella ei voi harjoittaa enää esimerkiksi luontomatkailua.

“Useat tutkimukset ovat osoittaneet, että matkailun työllistämisvaikutukset ovat merkittäviä, onhan kyseessä palveluihin pohjautuva elinkeino. Erityisen herkkä kaivosalan ja matkailun suhde on esimerkiksi Kuusamossa “ huomauttaa Pohjois-Suomen Demarinuorten puheenjohtaja Maria-Riitta Järvelä

Talvivaaran kaivostoiminnassa ovat epäonnistuneet niin poliitikot, ELY-keskus kuin yrittäjäkin. Kuitenkin Talvivaaran ympäristökatastrofista on opittava ja selkeytettävä kaivosteollisuuden vastuujakoja tulevaisuutta varten.

Pohjois-Suomea on kehitettävä taloudellisesti, sosio-kulttuurisesti ja ympäristöllisesti kestävällä tavalla. Paikallisten asukkaiden tarpeet ja ympäristönsuojelun näkökulmat on huomioitava. Lisäksi on pohdittava ovatko kaivoslaki ja valvonta riittäviä.

“Kehittämistyöhön on luotava avoin keskustelukulttuuri, ja sitä on tehtävä harkiten ja kriittisesti, kaikki näkökulmat huomioiden, “ Järvelä linjaa.

Maria-Riitta Järvelä

maria.r.jarvela@gmail.com