Etusivu » Tiedotteet » Tietokoneet » Plan pohtii avointa kehitystä Helsingin avoimen tiedon festareilla

Plan Suomi Säätiö

Plan pohtii avointa kehitystä Helsingin avoimen tiedon festareilla

Julkaistu: 13.09.2012 klo 13:25
Julkaisija: Plan Suomi Säätiö

Avoimen tiedon festivaali OKfestival järjestetään Helsingissä 17.–22.9. Tapahtumassa on nyt Planin myötävaikutuksella mukana ensimmäistä kertaa kehitysyhteistyön avoimuutta pohtivia sessioita.

Avoimesti käytettävissä olevalla tiedolla voi olla merkittävä rooli tukemassa kestävää globaalia kehitystä. Tätä roolia pohditaan Helsingissä ensi viikolla, kun yksi avoimen tiedon OKfestivalin kanavista omistautuu avoimen tiedon mahdollisuuksiin kehitysyhteistyössä. Plan on osallistunut aktiivisesti kanavan valmisteluihin. Se on kehitysyhteistyöjärjestöjen kattojärjestöjen ohella ainoa tapahtuman järjestelyihin osallistuva kansalaisjärjestö.

”Tiedon avoimuudella on merkittävä vaikutus kehitysyhteistyön tehokkuuteen kehitysmaiden kyläyhteisöjen tasolta aina kansainvälisiin toimijoihin asti. Mitä läpinäkyvämpiä esimerkiksi paikalliset koulutusbudjetit tai kehitysyhteistyöprojektit ovat, sitä paremmin kansalaiset voivat seurata varojen perillemenoa”, Planin ICT4D-asiantuntija Mika Välitalo sanoo.

OKfestivalin kehityskanavan ohjelmassa on esityksiä avoimen datan uusimmista sovelluksista kehitysyhteistyössä, kriittisiä keskusteluja avoimen datan roolista sekä käytännönläheisiä työpajoja, joissa ideoita laitetaan käytäntöön.

Planin sekä Suomen ja Ruotsin ulkoministeriöiden yhteistyön tuloksena OKfestivalille on osallistumassa asiantuntijoita kolmestakymmenestä eri kehitysmaasta. Vieraita saapuu esimerkiksi El Salvadorista, Ugandasta ja Kambodzhasta.

Vieraille järjestetään tutustumistilaisuus Plan Suomen toimintaan järjestön toimistolla Vallilassa tiistaina 18.9. klo 9–11. Median edustajat ovat tervetulleita osallistumaan tilaisuuteen ja jututtamaan Planin asiantuntijoita ja kansainvälisiä vieraita. Ilmoittautumiset: perttu.iso-markku@plan.fi.

Tarjoamme medialle myös mahdollisuutta haastatella vieraitamme ja asiantuntijoitamme jonakin muuna ajankohtana kehitysyhteistyöhön, tietoteknologiaan ja kehitysdatan avoimuuteen liittyvistä asioista.

Plan Suomen vieraaksi on saapumassa esimerkiksi David Rodriguez, joka työskentelee El Salvadorin Planissa. Rodriguez oli kuusi vuotta sitten osallistuja nuorten mediaprojektissa. Nyt hän auttaa elsalvadorilaisia lapsia välittämään tietoa yhteisöjensä ympäristöriskeistä kuvien ja videoiden avulla. Ympäristöriskit kirjataan lasten kanssa kartalle käyttäen Keniassa kehitettyä Ushahidi-alustaa. Rodriguezin työstä löytyy esittelyvideo täältä: http://www.youtube.com/watch?&v=WGnCc6NIZYM. Rodriguez puhuu vain espanjaa, haastattelua varten järjestetään tulkkaus.

Planin ICT4D-asiantuntija Mika Välitalo on myös käytettävissä haastatteluja varten. Mika Välitalo työskentelee Plan Suomessa tieto- ja viestintäteknologiaa käyttävien kehitysyhteistyöhankkeiden parissa. Hänellä on pitkäaikainen kokemus teknologian hyödyntämisestä kehitysyhteistyössä.

Perttu Iso-Markku, Plan Suomen verkkotoimittaja, perttu.iso-markku@plan.fi, p. 040 450 8273

Mika Välitalo, Plan Suomen ICT & kehitysyhteistyö -päällikkö, mika.valitalo@plan.fi, p. 050 352 7386

OK-festivalin kehityskanavan ohjelma: http://okfestival.org/open-development/

Plan on kehitysyhteistyöjärjestö, joka parantaa kehitysmaiden lasten elämänlaatua pysyvästi. Planin työn pääasiallisia rahoittajia ovat yksityiset, kummitoiminnassa mukana olevat ihmiset. Tärkeitä rahoittajia ovat myös ulkoasiainministeriö sekä yritykset. Uskonnollisesti ja poliittisesti sitoutumaton Plan perustettiin 1937, ja Suomessa toiminta alkoi 1998. Plan toimii yhteensä 68 maassa. Lisätietoja: www.plan.fi