Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Toinen EU–Venäjä -innovaatiofoorumi Lappeenrannassa 25.–26.5.2011

EU-Russia Innovation Forum & EBN Annual Congress

Toinen EU–Venäjä -innovaatiofoorumi Lappeenrannassa 25.–26.5.2011

Julkaistu: 08.04.2011 klo 11:59
Julkaisija: EU-Russia Innovation Forum & EBN Annual Congress

Toinen korkean tason EU:n ja Venäjän välinen innovaatiofoorumi järjestetään 25.–26. toukokuuta 2011 Lappeenrannassa. EU–Venäjä-innovaatiofoorumin järjestää Lappeenrannan kaupunki yhteistyössä Lappeenrannan teknillisen yliopiston (Lappeenranta University of Technology, LUT) kanssa.

Lappeenrannassa toukokuussa 2010 järjestetyssä ensimmäisessä EU-Venäjä-innovaatiofoorumissa oli noin 600 osallistujaa. Foorumissa vierailivat Suomen pääministeri Matti Vanhanen ja Venäjän pääministeri Vladimir Putin.  Pääministerit vastaanottivat yhdeksän EU:n ja Venäjän innovaatio- ja modernisaatioyhteistyötä koskevaa keskistä aloitetta päätöspäivänä 27.5.2010. Aloitteiden pohjalta kehitettyjä kymmentä konkreettista projektiehdotusta viedään eteenpäin toisessa Innovaatiofoorumissa, johon odotetaan sekä Suomen että Venäjän ja EU:n korkean tason poliittisten johtajien lisäksi yli 500 osanottajaa.

EU─Venäjä - modernisaatiokumppanuus, innovatiivisuus johtamisessa, energiatehokkuus, tieto- ja viestintäteknologia sekä terveys keskeisinä teemoina

Innovaatiofoorumin ensimmäinen tavoite on EU─Venäjä-modernisaatiokumppanuuden hyödyntäminen yrityksissä ja yhteistyösuositusten konkretisoiminen EU:n ja Venäjän välistä yhteistyötä edistäviksi projekteiksi. Foorumin toisena tavoitteena on esitellä innovatiivisen johtamisen parhaita käytäntöjä eurooppalaisin ja venäläisin case esimerkein.  Foorumin kolmantena tavoitteena on keskittyä sisällöllisesti energiatehokkuus ja uudistuva energia, tieto- ja viestintäteknologia (ICT) sekä terveys -alojen kehitykseen ja yhteistyömahdollisuuksiin.

Foorumin yhteydessä järjestetään yhteistyössä European Enterprise Network EEN-verkoston kanssa suuri Business Matchmaking -tapahtuma, johon odotetaan 300 modernisaation mahdollisuuksista kiinnostunutta yritystä Suomesta, Euroopasta ja Venäjältä. Lisäksi Foorumin yhteydessä järjestetään laaja innovaatioiden esittely.

Foorumissa kuullaan muun muassa seuraavia puhujia: Vladimir Chizhov, suurlähettiläs, Venäjän lähetystö EU:ssa, Frank Schauff – CEO, Association of European Businesses in Russia, Zoran Stancic, apulaispääjohtaja, Tietoyhteiskunnan ja viestinten pääosasto (DG INFSO), Euroopan komissio ja Bauman Moscow State Technical University:n rehtori Anatoly Alexandrov . Lisäksi jo ensimmäiseen foorumiin osallistunut Rusnanon pääjohtaja Anatoly Chubais puhuu 2011 foorumissa lukuisten muiden puhujien lisäksi.

Foorumi toteutetaan yhteistyössä merkittävien EU-Venäjä toimijoiden kuten European Business & Innovation Centre Network (EBN), EU-Russia Industrialist Roundtable (IRT) –yhteisö ja The Russian Technology Transfer Network (RTTN), The Russian Union of Innovation Technology Centres (RUITC) ja Sioran (The Russian Agency for Small and Medium Enterprises Support) Gate2Rubin –projektin kanssa.

Foorumin yhden pääyhteistyökumppanin Konsu ACCOUNTOR GROUPIN hallituksen puheenjohtaja Pirjo Karhu kommentoi: ”Näen toisen EU-Venäjä -innovaatiofoorumin erittäin merkittävänä ja mielenkiintoisena huipputapahtumana, joka luo konkreettisia liiketoimintamahdollisuuksia Suomen lisäksi myös muille EU-maille.  Uskon myös, että tapahtuma osaltaan vauhdittaa suomalaisyritysten kansainvälistymistä ja kasvua sekä myös koko Suomen taloudellista menestystä.  Venäjä on Suomen tärkein kauppakumppani ja tämä huipputapahtuma korostaa Suomen roolia sillanrakentajana Venäjän ja EU:n välillä. ”

Lisätietoja ja ilmoittautumiset:

www.eurussiainnoforum.com

ja

Katja Keinänen

Pääsihteeri

EU–Venäjä-innovaatiofoorumi

fax. +358 5 616 6290

katja.keinanen@lprinno.fi

ja

Reko Juntto

Lappeenranta Innovation Ltd.

puh. +358 50 5527433

reko.juntto@lprinno.fi

Tietoa järjestäjistä:

Lappeenranta on noin 72 000 asukkaan kansainvälinen yliopistokaupunki Etelä-Karjalassa. Kaupunki on tehnyt innovaatioyhteistyötä tiiviisti Pietarin kaupungin kanssa vuodesta 2005. Yhteistyö on saanut nimekseen EU–Russia Innovation Corridor. Yhteistyöohjelman tavoitteena on edistää EU:n ja Venäjän välistä innovaatioyhteistyötä niin poliittisella tasolla kuin koulutus- ja tutkimussektorilla sekä yksityisten yritysten välillä. Pidemmän aikavälin tavoite on saada innovaatioyhteistyö merkittävässä roolissa mukaan uuteen EU:n ja Venäjän kumppanuus- ja yhteistyösopimukseen.

Lappeenrannan teknillinen yliopisto (Lappeenranta University of Technology, LUT) on jo vuodesta 1969 lähtien yhdistänyt kaksi toisiaan täydentävää tieteenalaa - tekniikan ja talouden. LUT:n strategisia kärkialoja ovat energiatehokkuus ja energiamarkkinat, strategisen tason liiketoiminnan ja teknologian johtaminen, tieteellinen laskenta ja teollisten prosessien mallinnus sekä nämä kärkialat läpäisevä Venäjä-osaaminen. LUT Energia on Suomen suurin energia-alan koulutus- ja tutkimusyksikkö.

Median edustaja, varmista osallistumisesi tapahtumaan akkreditoitumalla foorumin internet-sivuilla rekisteröintikohdassa, katso ohjeet mediapankista.

Tiedotusterveisin,

Mirka Kristiina Rahman, MBA USA

markkinointi & viestintä

EU–Venäjä -innovaatiofoorumi