HAMKissa on kokeiltu ja kehitetty opiskelijavoimin erilaisia oppimista ja osallistumista tukevia pilottisovelluksia. Erityisesti mielenkiinnon kohteena ovat olleet mobiililaitteilla tai eleohjauksen avulla käytettävien sovellusten tarjoamat mahdollisuudet. Syntyneitä sovelluksia pääsevät nyt kaikki halukkaat testaamaan ja kehittämään edelleen.
Hämeen ammattikorkeakoulu (HAMK) on mukana kansallisessa oppimis- ja osallistumisympäristöjä kehittävässä ja tutkivassa Avoimuudesta voimaa oppimisverkostoihin AVO2 -hankkeessa. Kolmiulotteiset ja mobiilit oppimisympäristöt -osahankkeessa HAMKissa on keskitytty hyvinvointialan opiskelijoiden oppimiseen ja kehitysvammaisten henkilöiden osallistumisen tukemiseen uuden teknologian ja sen luomien mahdollisuuksien avulla.
HAMKin toteutuksessa on mukana ollut hyvinvointialan sekä tietotekniikan opiskelijoita. Tietotekniikan opiskelijat ovat projekteina toteuttaneet sovelluksia. Hyvinvointialan opiskelijat taas ovat olleet mukana käytännön piloteissa, joissa on ensin esimerkiksi tutkittu ja havainnoitu eleohjauksen käyttöä ja soveltuvuutta ja sen jälkeen testattu kehitettyjä uusia sovelluksia.
Hankkeessa syntyneitä elämyksellisiä sovelluksia opiskelijat voivat hyödyntää esimerkiksi harjoitellessaan erilaisia ohjaustilanteita sekä harjaannuttaessaan vuorovaikutustaitoja.
Pelipilotteja on järjestetty yhteistyössä Virvelinrannan kanssa vuodesta 2012 lähtien. – Virvelinrannan asiakkaat ja henkilökunta ovat ottaneet tuomamme teknologian positiivisesti vastaan, kertoo yliopettaja Merja Salminen HAMKin Hyvinvointiosaamisen koulutus- ja tutkimuskeskuksesta. Keväällä 2013 aloitettiin myös esteetöntä ja itsenäistä arkea tukevien mobiilisovellusten kartoitus ja myöhemmin tutkimustyön tuloksena kehitetyn kalenterisovelluksen pilotointi.
– Kevään 2014 aikana tulemme käynnistämään Lahden Diakonialaitoksessa pilotin, jossa Kinect-sovellukset viedään Diakonialaitoksen yksikköön ikääntyneiden käyttöön. Tarkoituksena on myös käynnistää pilotteja kouluikäisille. Sovellukset voisivat toimia myös monille kuntoutuksen tukena tai kannustimena, Salminen ja media-assistentti Leena Koskimäki pohtivat.
Kiinnostuneille käyttöön ja jatkokehitykseen
Sovellukset ja lähdekoodi jaetaan kiinnostuneiden käytettäväksi ja jatkokehitettäväksi. Kevään 2014 aikana kehitystyö jatkuu ja myös päivitetyt versiot tullaan lähettämään halukkaille. Sovelluksista on kerrottu lisää alla ja tarkemmat kuvaukset löytyvät osoitteesta www.hamk.fi/avo2/sovellukset. Mikäli kiinnostuit jostakin sovelluksesta, jätä yhteystietosi verkkosivuilta kuvauksen yhteydestä löytyvällä lomakkeella. Latauslinkki sovelluskehitysprojektiin tullaan lähettämään tietonsa antaneille.
– Toivomme saavamme kaikilta käyttäjiltä palautetta ja tietoa käyttökokemuksesta – tämä antaa meille tärkeää informaatiota sovellusten toiminnasta käytännössä, Leena Koskimäki.
Lisätietoa hankkeesta: www.hamk.fi/avo2 tai http://www.eoppimiskeskus.fi/avo
Lisätiedot
Merja Salminen, p. 03 646 3652 tai sp. [email protected]
Leena Koskimäki, p. 03 646 7208 tai sp. [email protected]
Sovellukset:
TEAL (visuaalinen kalenterisovellus)
TEAL on visuaalinen ja esteetön mobiilisovellus Android-käyttöjärjestelmälle. Sovelluksen avulla voidaan luoda päivä- tai viikko-ohjelma lisäämällä kalenteriin erilaisia tapahtumia, joista sovellus muistuttaa hälytyksen muodossa ennen tapahtuman alkua. Tapahtumien kuvauksiin on liitetty niitä vastaavat ikonit, lisäksi omia kuvia voi käyttää sovelluksen kanssa. Luotua ohjelmaa voi selata yksinkertaisessa kalenterinäkymässä, jolloin päivän ja viikon tapahtumat ovat helppo hahmottaa.
Kinect-sovellukset
Kinect on liikeohjain, joka mahdollistaa pelien pelaamisen ja ohjaamisen omalla keholla ja omilla eleillä. Tämä voi antaa onnistumisen ja itse tekemisen elämyksiä niille, jotka eivät ole voineet pelata vastaavalla tavalla aiemmin. Kinectille on mahdollista kehittää itse esteettömiä, räätälöityjä sovelluksia, joita voi käyttää tietokoneen kanssa. Avoimuudesta voimaa oppimisverkostoihin -hankkeen projektissa tietotekniikan opiskelijat ovat työstäneet kuntouttavia, esteettömiä sovelluksia.
· Whack-A-Mole: Whack-A-Mole on käsien liikeratojen harjoittamiseen kehitetty yksinkertainen peli. Pelissä voi tehdä runsaasti säätöjä pelaajan aktiivisuuden ja toimintakyvyn mukaan, esimerkiksi harjoitella laajempia liikeratoja tai käyttää vain toista kättä.
· Kapteeni käskee: Pelissä pelaaja jäljittelee näytölle ilmestyvien hahmojen asentoja. Pelissä voi tehdä runsaasti säätöjä pelaajan aktiivisuuden ja toimintakyvyn mukaan, peliä voi pelata myös istuva henkilö.
Tiedotus / Hämeen ammattikorkeakoulu ja Hämeen ammatti-instituutti
Visamäentie 35 A, PL 230
13101 Hämeenlinna
sp. [email protected], p. (03) 6461 (vaihde)
HAMK kuuluu ammattikorkeakoulujen strategiseen FUAS-liittoumaan yhdessä LAMKin ja Laurean kanssa.
© Koodiviidakko Oy - Y-tunnus 1939962-1