Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Lahjoita maitolasillinen tansanialaiskoululaiselle

Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry

Lahjoita maitolasillinen tansanialaiskoululaiselle

Julkaistu: 25.09.2012 klo 08:53
Julkaisija: Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry

Monen tansanialaisen lapsen koulupäivä lähtee käyntiin ilman aamupalaa tai pelkällä teellä, kouluruokailua ei ole. Lahjoita pienelle koululaiselle maitolasillinen, joka edistää oppimista, keskittymiskykyä ja vireyttä tunnilla.

Maa- ja kotitalousnaisten Keskus on käynnistänyt Maitokummi-kampanjan, jolla kerätään varoja tansanialaisen koulumaito-ohjelman tukemiseen. Koulumaito-ohjelmassa kahdeksan Kilimanjaron koulua ja yli 2 100 oppilasta saavat maitoa kaksi kertaa viikossa. Jo pienelläkin summalla lapset saavat ravitsevan annoksen maitoa. 2 eurolla 20 lasta saa annoksen maitoa ja 10 eurolla 100 lasta. Kilimanjaron kylässä toimiva Kalalin naisten meijeriosuuskunta pussittaa paikallisen maidon ja toimittaa perille kouluihin.

Nälkäisenä ei jaksa oppia

Monen tansanialaisen pikkukoululaisen 9-tuntinen koulupäivä lähtee liikkeelle pelkän teen voimin tai ilman mitään ruokaa. Maitoa koululaisille toimittava koulumaito-ohjelma lanseerattiin Tansaniassa toissa vuonna. Nkorayan koulun rehtori Ombeni Tarimo kertoo, että koululaisten oppimistulokset ja vireys paranivat huomattavasti viikoittaisen koulumaitoannoksen ansiosta.

Enää Kalali ei saa valtion tukea koulumaitoon. Siitä huolimatta se pyrkii toimittamaan maitoa koululaisille.

- Kilimanjaron naiset haluavat kouluttaa lapsiaan, ja niinpä he näkevät tärkeänä, että kaikki kylän lapset saisivat koulumaitoa. Muuta kouluruokailua kun ei ole tarjolla, kertoo alueella vieraillut Kainuun maa- ja kotitalousnaisten toiminnanjohtaja Minna Komulainen.

Keskiviikkona 26.9. vietetään kansainvälistä koulumaitopäivää ympäri maailmaa. YK:n maatalous- ja elintarvikejärjestön FAO:n koordinoimaa Kansainvälistä koulumaitopäivää on vietetty vuodesta 1997 lähtien.

Lahjoitukset Maitokummi-kampanjaan
Lahjoituksen voi antaa tilille OKOYFIHH FI34 5541 2820 0154 03
saaja: Maa- ja kotitalousnaisten Keskus, viesti: Maitokummi
Rahankeräyslupa 2020/2011/4833 Poliisihallituksen Arpajaishallinto
Keräyksen toimeenpanoaika: 28.2.2012 - 27.2.2013
Keräyksen toimeenpanoalue: koko Suomen alue Ahvenanmaata lukuun ottamatta

Helena Velin, Maa- ja kotitalousnaisten Keskus, 040 527 1579
Minna Komulainen, Kainuun piirikeskus, 044 550 0862, (tavoitettavissa 25.9.) etunimi.sukunimi@maajakotitalousnaiset.fi
www.maajakotitalousnaiset.fi

Maa- ja kotitalousnaisten Keskus on valtakunnallisen neuvontajärjestön keskusjärjestö. Maa- ja kotitalousnaiset on yksi maan suurimmista naisjärjestöistä. Se tarjoaa kotitalous-, yritys- ja maisemanhoidon neuvontaa. Lähes 60 000 jäsenen ja noin 70 ammattineuvojan maa- ja kotitalousnaiset on vahva maaseudun kehittäjä.