Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Fysioterapeutin vastaanotolle voi tulla myös ilman lähetettä

Suomen Fysioterapia- ja kuntoutusyritykset FYSI ry

Fysioterapeutin vastaanotolle voi tulla myös ilman lähetettä

Julkaistu: 18.10.2012 klo 16:51
Julkaisija: Suomen Fysioterapia- ja kuntoutusyritykset FYSI ry

• Yksityiseen fysioterapiaan ja kuntoutukseen voi hakeutua myös ilman lääkärin lähetettä. Tätä ei yleisesti tiedetä. Tämä selvisi Suomen Fysioterapia- ja kuntoutusyritykset FYSI ry:n Hyvä ikä -tapahtumassa tekemässä kyselyssä.
  • Usein nopein tie kivun hoitoon ja liikuntaelinongelman ratkaisemiseen on hakeutuminen nimenomaan fysioterapeutin vastaanotolle, eikä sitä varten tarvitse ”hakea lääkärin lähetettä”.

Fysioterapeutti on terveydenhuollon ammattihenkilönä se ihmisen liikkumisen ja liikuntaelimistön asiantuntija, jolla on ammattitaito ja välineet arvioida, mistä selän, olkapään, nilkan, polven tai vaikkapa lonkan oireet johtuvat. Fysioterapeutilla on myös aikaa selvittää asiakkaan tilanne tarkasti haastattelun ja erilaisten erotusdiagnostisten testien avulla.

Julkisessakin terveydenhuollossa on yleistymässä käytäntö, jossa tuki- ja liikuntaelinten kivuista kärsivät ohjataan ensimmäiseksi fysioterapeutin vastaanotolle. Fysioterapeutti tutkii ja testaa, johtuvatko kivut ja oireet ns. toiminnallisesta häiriöstä, joka on hoidettavissa fysioterapialla ja kuntoutuksella, vai onko kyseessä esim. sellainen rakenteellinen vika, joka vaatii ohjausta lääkärin arvioon ja tarkempiin kuvantamis- ja muihin tutkimuksiin.

Eri puolilla Suomea toimii yli tuhat fysioterapialaitosta. Lähes jokaisesta Suomen kunnasta löytyy yksi tai useampi fysioterapiaa ja kuntoutusta antava hoitolaitos, joista asiakas voi varata ajan suoraan soittamalla, netin välityksellä tai käymällä hoitolaitoksessa.

Asiakkaalla on mahdollisuus varata riittävä, 30, 45 tai 60 minuutin aika fysioterapeutille ja saada asiantuntija-arvio tuki- ja liikuntaelinkivun syystä ja suunnitelma sen hoidosta. Tapauksesta riippuen ratkaisu ongelmaan saattaa löytyä jo yhdellä käyntikerralla.

Hoitoon kannattaa hakeutua nopeasti vaivan ilmaannuttua, jolloin työ- ja toimintakyvyn häiriöt jäävät mahdollisimman lyhytaikaisiksi. Myös monet pitkittyneistä, jopa vuosia jatkuneista kivuista kärsineet ovat löytäneet avun fysioterapiasta. Fysioterapeuteilla on käytettävissään useita lääkkeettömiä kivunhoitokeinoja ja uusin tieto siitä, miten harjoittelulla päästään pysyviin kuntoutustuloksiin.

Fysioterapeutin asiantuntemuksesta hyötyvät tutkitusti kaikenikäiset keskosvauvoista muistisairaisiin. Erityisesti urheilevien nuorten vanhempien kannattaa muistaa, että jo yksi käynti fysioterapeutilla saattaa antaa kullanarvoisen tiedon siitä, mistä esimerkiksi sinnikäs polvikipu aiheutuu. Tarkinkaan magneettikuva ei välttämättä kerro, mistä on kysymys, mutta fysioterapeutin kokonaisvaltainen, kehon linjaukset ja lihasten ja nivelten toiminnan arvioiva tutkimus voi olla avain kipeytymiskierteen ratkeamiseen.

Osoitteesta www.fysi.fi löytyy paikkakunnittainen luettelo lähes 800 eri puolilla Suomea toimivasta fysioterapiaa ja kuntotutusta tarjoavasta hoitolaitoksesta. Luettelon kotisivulinkkien kautta pääsee tutustumaan kunkin hoitolaitoksen palveluvalikoimaan ja hinnastoon.

Tiivis tietopaketti Valtakunnallisilta Selkäpäiviltä

Suomen Fysioterapia- ja kuntoutusyritykset FYSI ry ja Suomen Selkäliitto ry järjestävät Terveys 2012 –messujen yhteydessä Valtakunnalliset Selkäpäivät 19.-21.10.2012. Selkäpäivät avaa kansanedustaja, terveydenhuollon maisteri Sari Sarkomaa. Asiantuntijalääkärit ja -fysioterapeutit luennoivat päivittäin klo 12-16 kaikille messuvieraille avoimessa tapahtumassa. FYSI ry:llä on messuilla myös oma osasto 6p45, jolla fysioterapeutit kertovat fysioterapiasta, neuvovat ja tekevät mittauksia.

Lisätietoa:

Suomen Fysioterapia- ja kuntoutusyritykset FYSI ry, Nuijamiestentie 5 B, 00400 Helsinki

puh 010 279 3300, fysi.info@fysi.fi , www.fysi.fi

Suomen Fysioterapia- ja kuntoutusyritykset FYSI ry on fysioterapia- ja kuntoutusalan yrittäjien edunvalvontajärjestö, joka tukee kansanterveystyötä mm. järjestämällä jatko- ja täydennyskoulutusta fysioterapeuteille ja muille kuntoutusalan ammattilaisille. Yhdistys julkaisee fysioterapian ja kuntoutuksen ammatillista uutis- ja asiakaslehteä FYSI.