Etusivu » Tiedotteet » Telekommunikaatio » Adobe ja Nokia perustivat kymmenen miljoonan dollarin Open Screen

Adobe ja Nokia perustivat kymmenen miljoonan dollarin Open Screen

Julkaistu: 16.02.2009 klo 13:00
Julkaisija:

Uudesta rahastosta tuetaan sovellusten, palvelujen ja sisällön kehittämistä mobiililaitteille ja muille päätelaitteille

Nokia ja Adobe Systems Incorporated ilmoittivat tänään perustaneensa kymmenen miljoonan dollarin Open Screen -hankerahaston, josta tuetaan sovellusten ja palvelujen kehittämistä mobiililaitteille, tietokoneille ja kodin elektroniikkalaitteille Adobe Flash® -alustalla. Open Screen Project on yli kahdenkymmenen johtavan toimijan hanke yhtenäisen käyttäjäkokemuksen kehittämiseksi eri päätelaitteille. Muiden toimijoiden odotetaan liittyvän Open Screen -hankerahastoon myöhemmin.

"Open Screen Project Fund on innostava hanke, joka tarjoaa lukemattomia mahdollisuuksia suunnittelijoille ja kehittäjille kaikkialla maailmassa", sanoo Adoben Platform-liiketoimintayksikön johtaja David Wadhwani. "Rahaston turvin kehittäjät voivat luoda sisältöä ja palvelua Flash-yhteensopiviin mobiililaitteisiin. Kaikista viime vuonna toimitetuista uusista mobiililaitteista jo lähes 40 prosenttia oli Flash Lite -yhteensopiva."

"Open Screen -hankerahasto kannustaa Adoben työkaluja käyttäviä kehittäjiä luomaan kiinnostavia ja ainutlaatuisia Flash-sovelluksia miljooniin Nokia-laitteisiin", sanoo johtaja Tero Ojanperä Nokian Services-yksiköstä.  "Flash-yhteensopivia Nokia-laitteita on myyty jo yli 300 miljoonaa kappaletta. Tuemme kehittäjiä Forum Nokia -yhteisön kautta, ja uusi Ovi Store -palvelumme tarjoaa oikeille kuluttajaryhmille kohdistetun jakelukanavan."

Kehittäjät voivat hakea tukea Adoben Flash-alustaan perustuville sovelluksille, jotka toimivat eri päätelaitteissa, kuten matkapuhelimissa, tietokoneissa ja kodin elektroniikkalaitteissa. Sovellusten arvioinnissa kiinnitetään erityistä huomiota käyttäjäkokemuksen innovatiivisuuteen ja kiinnostavuuteen sekä sovelluksen toimintavarmuuteen. Lisäksi arvioidaan, kuinka hyvin sovellus hyödyntää Nokia-laitteiden, Adobe Flash -alustan tarjoamia mahdollisuuksia sekä Adobe® AIR(TM) -tekniikkaa, jonka avulla kehittäjät voivat käyttää tunnettuja web-teknologioita rakentaakseen selaimista riippumattomia sovelluksia.

Tukihakemukset käsittelee arviointiryhmä, joka koostuu Adoben ja Nokian sekä muiden Open Screen -hankkeeseen osallistuvien yritysten ja yhteisöjen sovellusasiantuntijoista. Rahastosta tuetaan erityisesti seuraavien alojen hankkeita: viihde, sosiaaliset verkostot, tuottavuus, pelit sekä uutiset ja muu hyötytieto. Kaikki oikeudet säilyvät kehittäjillä, mutta Adobella ja Nokialla on oikeus arvioida, testata ja markkinoida sovelluksia. Lisätietoa hankkeesta ja hankerahastosta saa osoitteesta www.openscreenproject.org.

Toukokuussa 2008 perustetun Open Screen -hankkeen tavoitteena on luoda päätelaitteesta riippumaton ajoympäristö, joka mahdollistaa sovellusten ja verkkosisällön hyödyntämisen televisioissa, digisovittimissa, mobiililaitteissa ja muissa kodin elektroniikkalaitteissa, joissa voidaan soveltaa Adobe® AIR(TM)- ja Adobe Flash -tekniikoita.

Adobe Flash on Internetin yleisin alusta edistyksellisille sovelluksille, sisällöille ja videoille. Yli 98 prosenttia Internet-yhteydellä varustetuista tietokoneista hyödyntää Flash Player -sisältöä, ja Adobe Flash on Internetin suosituin videoformaatti: yli 80 prosenttia verkon videotarjonnasta on Adobe Flash -muodossa. Adobe Flash Lite tuo edistyneen sisällön mobiililaitteisiin ja kodin elektroniikkalaitteisiin. Adobe Flash Player on olennainen osa Adobe Flash Platform -kokonaisuutta, joka koostuu integroiduista työkaluista, työympäristöistä sekä asiakas- ja palvelinsovelluksista.

Lisätietoja Adobe Flash -alustasta saa osoitteesta www.adobe.com/flashplatform.

Forum Nokia
Forum Nokia on Nokian maailmanlaajuinen kehittäjäyhteisö, joka tukee kuluttajille ja yrityksille tarkoitettujen sovellusten ja palvelujen rakentamista ja markkinointia tarjoamalla kehittäjille tietoa, työkaluja, teknistä tukea,  jakelukanavia ja liiketoiminnan kehitystukea. Forum Nokialla on toimipisteitä Yhdysvalloissa, Euroopassa, Intiassa, Japanissa, Kiinassa ja Singaporessa.  www.forum.nokia.com.

Nokia on maailman johtava langattoman viestinnän yritys, joka vie eteenpäin yhdistyvän Internet- ja viestintäteollisuuden kasvua ja muutosta. Laajan matkaviestinvalikoimansa avulla Nokia tarjoaa ihmisille elämyksiä musiikin, navigaation, videon, television, kuvien, pelien ja langattomien yrityspalvelujen alueilla. Avainasemassa ovat kuluttajille suunnatut Internet-palvelut sekä yritysratkaisut. Nokia Siemens Networks toimittaa laitteita, ratkaisuja ja palveluita viestintäverkkoihin.

Lisätietoja tiedotusvälineille:

Nokia