Etusivu » Tiedotteet » Talous » Verkkomainonnan kasvu jatkui kaksinumeroisella luvulla tammi‒kesäkuussa

IAB Finland ry

Verkkomainonnan kasvu jatkui kaksinumeroisella luvulla tammi‒kesäkuussa

Julkaistu: 21.08.2012 klo 09:25
Julkaisija: IAB Finland ry

Verkkomainonta kasvoi yhteensä 13 % ja panostukset olivat 116 miljoonaa euroa vuoden 2012 ensimmäisellä puoliskolla

Verkkomainonta kuuluu harvojen kasvajien joukkoon talouden taantuman verottaessa mainospanostuksia. Mainostajien yhä lisääntyvä luotto verkkomainontaan näkyy 13 %:n nousuna viime vuoden ensimmäiseen puoliskoon verrattuna. Verkkomainontaan investoitiin 116,3 miljoonaa euroa tammi-kesäkuussa, ja se lohkaisi 18,2 prosenttia koko mediamainoskakusta, kun viime vuonna siivu oli 16 %.  TNS Media Intelligencen raportoima mediamainonnan kokonaisuus laski 3,1 % verrattaessa edellisen vuoden vastaavaan aikaan.

” Verkkomainonnan kokonaiskasvu ei yllätä! Kasvun varaa on kuitenkin vielä huomattavasti, myös muualla kuin hakumainonnassa”, IAB:n hallituksen puheenjohtaja Jarkko Kyttänen pohtii.

Q2: Verkkomainonnan eri osa-alueet kehittyivät seuraavasti 2012 toisella neljänneksellä:

• Display-mainonnan osuus kokonaisuudesta on 20,1 milj. euroa, jossa kasvua viime vuoteen on 8,1 %
  • Luokiteltujen ilmoitusten osuus on 9,2 milj. euroa, jonka muutos viime vuoteen on -4,2 %
  • Hakumainonnan osuus on 20,4 milj. euroa, jossa kasvua on 18,6 %
  • Sähköisen hakemistomainonnan osuus on 6,2 milj. euroa, jonka muutos viime vuoteen on -24,4 %
  • Facebook-mainonnan osuus on 2,2 milj. euroa, jossa kasvua on 100 %
  • Verkkomainonnan kokonaisuus on 58,1 milj. euroa, jossa kasvua on 6,2 %

” Display- ja hakumainonta näyttävät pitävän pintansa epävakaassa taloustilanteessakin. Facebook-panostukset ovat vielä pieniä, joskin kasvuvauhti on hurja. Kesäkuussa tekemämme kyselyn mukaan 31 media-alan asiantuntijaa uskoo display- ja hakumainonnan edelleen jatkavan nousuaan. Lisäksi uusien mainosmuotojen kuten mobiilimainonnan ennustetaan kasvavan. Julkaisemme kyselystä saamamme todella mielenkiintoiset tutkimustulokset vielä tämän viikon aikana ”, IAB:n toiminnanjohtaja Birgitta Takala vinkkaa.

Lähteet:
TNS Media Intelligence: display ja luokitellut, IAB Finland: hakusanamainonta, sähköiset hakemistot ja Facebook.

Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi(at)iab.fi
Jarkko Kyttänen, hallituksen puheenjohtaja, IAB Finland ry, 040 703 5190, etunimi.sukunimi(at)sanoma.fi

IAB Finland kerää haku- ja sähköisen hakemistomainonnan sekä Facebook-mainonnanpanostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajina ovat kaikki mediatoimistot, Avaus, Dynamiitti Medialabs, Estime, Fiercer Media, Fonecta, Klikkicom, Kontaktia, Kwantic, Microsoft, NetBooster, Opasmedia, Staart, Tulos Helsinki, Webinfo, Weblandia ja Zeelandia Group. Google Finland ei toimita hakusanamainonnan tietojaan. Hakusanamainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta yritysten suoraan hakukoneyrityksiltä ostetun hakumainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Facebook-panostukset on sisällytetty vuositasolla display-mainonnan lukuihin TNS Gallupin mainospanostustiedoissa.  Tässä IAB:n kvartaaliseurannassa on korjattu vuoden 2011 vertailujakson tiedot vertailukelpoisiksi.

IAB Finland (Interactive Advertising Bureau) on järjestö, jonka tehtävänä on internetin ja interaktiivisen viestinnän roolin vahvistaminen markkinoinnin, mainonnan ja myynnin kentässä, kehittämällä alan osaamista ja yhteistyötä. Tällä yhteistyöllä tähdätään ensisijaisesti verkkomainonnan määrän kasvattamiseen, yhteisten standardien kehittämiseen ja alalla tapahtuvaan koulutukseen. Järjestön toiminnassa on mukana medioita, mediatoimistoja, mainostoimistoja, mainostavia asiakkaita ja teknologiatoimittajia. Järjestöllä on 90 jäsenyritystä. IAB Finland on IAB Europen jäsen. Lue lisää: www.iab.fi