Etusivu » Tiedotteet » Talous » Teknologiateollisuuden työehtosopimuksia ei avata

Teknologiateollisuus ry

Teknologiateollisuuden työehtosopimuksia ei avata

Julkaistu: 29.08.2012 klo 20:59
Julkaisija: Teknologiateollisuus ry

Metallityöväen Liitto ja Ammattiliitto Pro ovat tänään yhdessä Teknologiateollisuus ry:n kanssa tarkastelleet sekä yleistä talouskehitystä että taloustilannetta teknologiateollisuuden eri päätoimialoilla. Toivottu kasvu ei ole toteutunut ja viimeaikainen talouskehitys on merkinnyt teknologiateollisuuden tuotanto- ja vientinäkymien heikkenemistä sekä epävarmuuden lisääntymistä pääosin Eurooppaan suuntautuvalle teknologiateollisuuden viennille.

Supistuva kysyntä kiristää kilpailua ja samalla korostaa kustannuskilpailukyvyn merkitystä työllisyydelle. Erot eri yritysten välillä siinä, miten ne pystyvät vastaamaan kovaan kilpailuun ovat edelleen suuret.

Järjestöjen välisissä keskusteluissa todettiin, että taloustilanteesta huolimatta alan voimassa olevia työehtosopimuksia ei nyt muuteta eikä irtisanota.

Teknologiateollisuuden työehtosopimukset antavat järjestöjen mukaan laajat mahdollisuudet sopia asioista työpaikoilla. Tämä luo myös hyvät mahdollisuudet ottaa huomioon paikallisissa neuvotteluissa yrityskohtaiset erot.

Syksyn palkankorotuksia koskevat paikalliset neuvottelut on käytävä 31.10.2012 mennessä. Metalliliiton ja Pron sopimuksista neuvottelevat luottamusmiehet. Järjestöt korostavat, että neuvottelujen pohjana on oltava mahdollisimman avoin informaatio yritysten tilanteesta.

Syyskuussa järjestetään eri puolilla Suomea lukuisia paikallisia yhteisiä informaatiotilaisuuksia syksyn palkantarkistuskierroksesta. Liitot ovat valmiita tarjoamaan oman apunsa paikallisiin neuvotteluihin, jos sitä pyydetään.

Teknologiateollisuus ry, varatoimitusjohtaja Risto Alanko, puh. 040 502 6411

Metallityöväen Liitto, puheenjohtaja Riku Aalto, puh 0400 711 072

Ammattiliitto Pro, puheenjohtaja Antti Rinne, puh. 040 500 7626

Suomalaisen teknologiateollisuuden päätoimialat ovat elektroniikka- ja sähköteollisuus, kone- ja metallituoteteollisuus, metallien jalostus, suunnittelu ja konsultointi sekä tietotekniikka-ala. Toimialalla tehdään 80 % koko elinkeinoelämän tutkimus- ja kehitysinvestoinneista. Ala vastaa 60 % Suomen koko viennistä, ja liikevaihdosta yli 70 % kertyy globaaleilta markkinoilta. Teknologiateollisuus ry:n runsaat 1 600 jäsenyritystä edustavat lähes 90 % Suomen koko teknologiateollisuudesta.