Etusivu » Tiedotteet » Suunnittelu ja tekniikka » HUBER+SUHNER ALOITTAA SARJATUOTANNON AUDI R8 E-TRON -URHEILUAUTOON

SKS Automaatio Oy

HUBER+SUHNER ALOITTAA SARJATUOTANNON AUDI R8 E-TRON -URHEILUAUTOON

Julkaistu: 09.10.2012 klo 10:00
Julkaisija: SKS Automaatio Oy

Uutta, sähkökäyttöistä Audi R8 e-tron -autoa testattiin onnistuneesti Saksan Nürburgringin moottoriradalla tämän vuoden heinäkuussa. HUBER+SUHNER oli osa tätä kunnianhimoista projektia, johon yhtiö toimitti suurjänniteliitostekniikkaa ja on nyt aloittanut sen sarjatuotannon.

HUBER+SUHNER aloitti suurjänniteliitäntöjen sarjatuotannon uuteen Audi R8 e-tron -autoon elokuussa v. 2012. HUBER+SUHNER toimii näissä toimituksissa yhteistyössä Audin alihankkijan Zytekin kanssa.

Asennusvalmiit kaapelijärjestelmät

Audi on määritellyt tarkat vaatimukset R8 e-tron -auton suurjänniteliitännöille. Asiakaskohtainen kaapelijärjestelmä saa viedä minimaalisesti tilaa konehuoneessa, mutta virransiirtokyvyn tulee olla erittäin suuri. Asennusvalmis kaapelijärjestelmä koostuu häiriösuojatusta, 70 mm² RADOX®-akkukaapelista ja HUBER+SUHNER RACS -liitäntäjärjestelmästä (RADOX® Automotive Connection System). Tämä innovatiivinen suoraliitäntä takaa erittäin pienen tilantarpeen moottorin liittämisessä invertteriin. RACS-rakenteen ansiosta järjestelmän valmistamiseen tarvitaan vähemmän yksittäisiä osia, joten tiivistettäviä kohteita on vähemmän ja vikojen todennäköisyys vähenee perinteisiin suurjänniteliitäntöihin verrattuna.  Järjestelmän kotelointiluokka on IP 69K, sähköinen vastus on pieni (<10 mohm) ja virransiirtokyky on suuri.

E-urheiluauto, teho 280 kW

Auton molemmat sähkömoottorit tuottavat 280 kW tehon ja 820 Nm vääntömomentin. Urheiluauto kiihtyy nollasta sataan km/h jopa 4,6 sekunnissa. Sen huippunopeus on rajoitettu 200 km/h. R8 e-tronin ladattava litium-ioni-akku varaa 49 kWh energiaa – riittävästi noin 215 km:n ajoa varten. Audi R8 e-tronin ultrakevyt kori on rakennettu pääasiassa alumiinista ja CFRP-kuitukomponenteista; tästä syystä tämä suorituskykyinen urheiluauto painaa vain 1780 kg suuresta akusta huolimatta. Malli tulee markkinoille kuluvan vuoden lopussa.

HUBER+SUHNER pääsi mukaan tähän projektiin saavutettuaan menestystä erään toisen asiakkaan kanssa. Tämä vahvistaa yhtiön imagoa: HUBER+SUHNER on tullut tunnetuksi kokeneena suurjänniteliitäntätekniikan toimittajana autoteollisuudessa.

Alkuperäisteksti:

Norbert Schaller ja Heinz Oesch, HUBER+SUHNER

Käännösteksti ja lisätiedot:

SKS Automaatio Oy, puh. 020 764 61, automaatio@sks.fi

SKS Automaatio Oy on Huber+Suhnerin kuparikaapelien maahantuoja Suomessa.

SKS Automaatio on Suomen johtava koneenrakennuksen automaatio- ja sähkökomponenttien maahantuoja. Teemme yhteistyötä alan parhaiden komponenttivalmistajien kanssa ja haemme aktiivisesti uusia mielenkiintoisia kumppaneita tuotevalikoimamme kehittämiseksi. Valmistamme komponentteja myös omana tuotantona, mm. lämpötila-antureita. SKS Automaation liikevaihto vuonna 2011 oli 20,7 milj. euroa ja yrityksen palveluksessa on 32 henkeä. SKS Automaatio kuuluu SKS Group -konserniin.