Etusivu » Tiedotteet » Ruoka ja elintarvikkeet » Hae oppia ruisleivän leivontaan

Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry

Hae oppia ruisleivän leivontaan

Julkaistu: 20.08.2012 klo 10:36
Julkaisija: Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry

Maa- ja kotitalousnaiset opastavat ruisleivän leivonnan saloihin Herkkujen Suomi -tapahtumassa Helsingin Rautatientorilla 23. - 25.8. Kokeneilta ruisleivän leipojilta ja kotitalousneuvojilta saat vinkit esimerkiksi siihen, miten syntyy juuri tai miten paistaa ruisleipää sähköuunissa. Osastolta voi ostaa myös kuivattua ruisleivän juurta.

Perjantaina klo 13 ohjelmalavalla Maa- ja kotitalousnaisten vieraana omia kokemuksiaan ruisleivästä kertoo keittiömestari Jaakko Kolmonen ja lauantaina klo 11 lavalla on ruisleivän teon opastusta.

Maa- ja kotitalousnaisten osaston löydät järjestöteltasta.

Ruisleipätalkoot elvyttää perinteitä

Maa- ja kotitalousnaisten ja MTK:n yhteinen Ruisleipätalkoot-hanke on elvyttänyt ruisleivän leivontaperinteitä viime ja tämän vuoden ajan. Talkoisiin kuuluu tapahtumien lisäksi leivontakursseja.

Kampanjalla halutaan pitää yllä taitoja, jotka ovat vaarassa unohtua. Nyt käsillä tekeminen on taas muodikasta, ja leivontakurssit ovat olleet suosittuja.
– Leivän leivonta yhdistää konkarit ja kokemattomat. Se on myös arvostettu käsityön taito, josta erityisesti miehet ovat tapahtumissa olleet kiinnostuneita, Ruisleipätalkoita koordinoiva Niina Rantakari mainitsee.

Ruisleipätalkoot-hanketta rahoittaa maa- ja metsätalousministeriö vuosina 2011 - 2012.

Niina Rantakari, kehityspäällikkö, Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry.
p. 040 526 4619, etunimi.sukunimi@maajakotitalousnaiset.fi

www.maajakotitalousnaiset.fi
www.herkkujensuomi.fi

Maa- ja kotitalousnaisten Keskus on valtakunnallisen neuvontajärjestön keskusjärjestö. Maa- ja kotitalousnaiset on yksi maan suurimmista naisjärjestöistä. Se tarjoaa kotitalous-, yritys- ja maisemanhoidon neuvontaa. Lähes 60 000 jäsenen ja noin 70 ammattineuvojan maa- ja kotitalousnaiset on vahva maaseudun kehittäjä.