Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » Destia valmiina talvihoitokauteen

Destia valmiina talvihoitokauteen

Julkaistu: 02.10.2012 klo 12:43
Julkaisija: Destia Oy

Maanteiden talvihoitokausi käynnistyi pääosin maanantaina 1. lokakuuta, milloin Destian keltainen talvihoitokalusto on valmis poistamaan tiestön lumen ja liukkauden.

Tiestön talvihoidossa on tärkeää keliolojen ennakointi, valmius toimenpiteisiin ja oikea-aikaisesti tehdyt toimenpiteet. Destian ja Ilmatieteen laitoksen Kelikeskus ennakoi sään, ja Destia yhteistyökumppaneidensa kanssa varmistaa, että tiestö pysyy hyvässä kunnossa säästä riippumatta.

Destian markkinaosuus Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten (ELYt) kilpailuttamien maanteiden hoidon ja ylläpidon alueellisista palvelusopimuksista on 56 prosenttia. Urakoissa on hoidettavaa tiestöä yhteensä noin 46 000 kilometriä, josta kevyen liikenteen väyliä yhteensä noin 2 900 kilometriä. Lisäksi Destialla on muiden asiakkaiden kanssa noin 30 talvihoitourakkaa eri puolilla Suomea.

– Ensilumi satoi viime viikolla Lapin pohjoisosiin. Talvihoitovalmiutemme on nostettu ja hoitokalustomme on valmiina tulevan talven koitoksiin, kertoo Pohjoiskalotin ja Länsi-Suomen tulosyksiköiden johtaja Seppo Ylitapio.

Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset määrittelevät tiestöllä tarjottavan laatutason. Destia vastaa hoidossaan olevien teiden ympärivuotisesta kunnossapidosta – talvihoitoon liittyen liukkauden torjunnasta, lumen ja sohjon poistosta, lumi- ja jääpolanteen tasaamisesta sekä liikennemerkkien ja opasteiden puhdistamisesta laatuvaatimusten mukaisesti. Toiminnan lopputulosta seurataan jatkuvalla laaduntarkkailulla. Destia vastaa tilatun palvelutason tuottamisesta sekä toimiensa raportoinnista ELY-keskuksiin reaaliaikaisesti.

Ainutlaatuinen Kelikeskus-yhteistyö tienkäyttäjien turvana jo 10 vuotta

Destian ja Ilmatieteen laitoksen yhteinen Kelikeskus (www.kelikeskus.fi) päivystää 24 tuntia vuorokaudessa talven jokaisena päivänä. Yhteistyö täyttää tänä vuonna 10 vuotta. Sen ansiosta muuttuvista sää- ja keliolosuhteista voidaan keskustella yhdessä, jolloin auraus- ja liukkaudentorjuntatiimit saadaan hälytettyä oikeaan aikaan liikkeelle.

Teiden talvihoidon ja meteorologian asiantuntijat yhdistävä toimintatapa on ainutlaatuinen maailmassa, ja se on havaittu toimivaksi vuosien varrella. Kelikeskuksen tuottamat tehostetut ennuste- ja hälytyspalvelut auttavat töiden suunnittelussa, olosuhteiden ennakoinnissa ja vähentävät vaarallisten kelitilanteiden määrää ja parantavat liikenneturvallisuutta. Analysoinnin apuna käytetään muun muassa kelikameroita, keli- ja säähavaintoja, satelliitti- ja tutkakuvia sekä tiesäämalleja.

– Kymmenen vuotta sitten toiminta sai todellisen tulikasteensa heti alkumetreillä, sillä lumi ja pakkaset tulivat vuonna 2002 Etelä-Suomeen poikkeuksellisen aikaisin. Ensimmäisen kerran liukkautta torjuttiin jo 21. syyskuuta, muistelee meteorologi Riitta Bernström.

Lisätietoa:

Etelä-Suomi, tulosyksikön johtaja Jouni Karjalainen, p. 0400 424 925, jouni.karjalainen@destia.fi
Itä-Suomi, tulosyksikön johtaja Pasi Kailasalo, p. 0500 579 414, pasi.kailasalo@destia.fi
Lounais-Suomi, tulosyksikön johtaja Marko Vasenius, p. 0400 640 637, marko.vasenius@destia.fi
Länsi-Suomi ja Pohjoiskalotti, tulosyksikön johtaja Seppo Ylitapio, p. 040 721 4129, seppo.ylitapio@destia.fi
Kelikeskuspäällikkö Jere Kangas, p. 040 825 8107, jere.kangas@destia.fi
Meteorologi Riitta Bernström, puh. 050 520 2146, riitta.bernstrom@fmi.fi

Destia Oy on suomalainen infra- ja rakennusalan palveluyritys. Destia rakentaa, ylläpitää ja suunnittelee liikenneväylien sekä liikenne- ja teollisuusympäristöjen lisäksi kokonaisia elinympäristöjä. Palvelut ulottuvat kattavasta maanpäällisestä toiminnasta myös maanalaiseen rakentamiseen. Destia-konsernin liikevaihto vuonna 2011 oli noin 500 miljoonaa euroa, henkilöstöä on noin 1 600. Destia – Toimivampi maailma. www.destia.fi