Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » Destia-konsernin osavuosikatsaus 1.1.-30.9.2012: Liikevaihto ja liiketulos kasvoivat, kassavirta edelleen vahva

Destia Oy

Julkaistu: 30.10.2012 klo 09:00
Julkaisija: Destia Oy

• Liikevaihto nousi edellisvuoteen verrattuna 6,9 prosenttia ja oli 372,7 miljoonaa euroa.
  • Liikevoitto oli selvästi edellisvuotta parempi, 14,4 miljoonaa euroa (3,6).
  • Kassavirta säilyi edelleen vahvana huolimatta 30 miljoonan euron lainan ennenaikaisesta lyhennyksestä.
  • Vertailukelpoinen tilauskanta laski 9,9 prosenttia ja oli 646,4 miljoonaa euroa      (717,1).
  • Destia arvioi koko vuoden liikevaihdon jäävän edellisvuoden tasolle ja liiketuloksen olevan selvästi positiivinen.

Avainluvut (IFRS), Milj. EUR

1   854

1   813

Tilauskanta katsauskauden   lopussa

Toimitusjohtaja Hannu Leinonen kommentoi katsauskautta:

”Maa- ja vesirakentamisen markkina on Destian palvelutarjonnan näkökulmasta ollut viime vuotta parempi, mutta markkinanäkymä on kesän jälkeen heikentynyt ja tiukentunut. Tämä on heijastunut tilauskannan pienentymisenä.  Infra-alan kustannuskehityksessä on myös näkynyt epävakautta ja kustannusnousu on tasaantumassa.

Liikevoitto katsauskaudella oli 10,8 miljoonaa euroa edellisvuotta suurempi ollen 14,4 miljoonaa euroa. Kasvanut liikevoitto johtuu projektien kannattavuuden parantumisesta ja volyymin kasvusta. Ensimmäisellä vuosineljänneksellä hoitourakoiden kannattavuutta rasittivat talven poikkeuksellisen vaihtelevat lämpötilat sekä runsaslumisuus. Toisella vuosineljänneksellä liikevoittoa rasittivat edelleen rataliiketoiminnan kunnossapitourakoiden kateheikennykset. Konsernin liiketuloksesta syntyi yli 70 prosenttia kolmannella vuosineljänneksellä, jolloin volyymit ovat korkeimmillaan.

Destian strategian keskeinen ydin on edelleen toiminnan kannattavuuden parantaminen ja aseman vahvistaminen ydinliiketoiminnoissa. Vuonna 2012 olemme keskittyneet osaamisen kehittämiseen ja tuotantotoiminnan tehokkuuden parantamiseen.

Yhtiön kassavirta on edelleen vahva. Destia-konsernin vuoden 2012 liikevaihdon arvioidaan jäävän edellisvuoden tasolle ja liiketuloksen olevan selvästi positiivinen.”

Lisätietoa:
Toimitusjohtaja Hannu Leinonen, p. 020 444 4000 ja talous- ja rahoitusjohtaja Pirkko Salminen, p. 050 3022 485

Destia-konsernin tilinpäätös vuodelta 2012 julkaistaan 15.2.2013.

Destia Oy on suomalainen infra- ja rakennusalan palveluyritys. Destia rakentaa, ylläpitää ja suunnittelee liikenneväylien sekä liikenne- ja teollisuusympäristöjen lisäksi kokonaisia elinympäristöjä. Palvelut ulottuvat kattavasta maanpäällisestä toiminnasta myös maanalaiseen rakentamiseen. Destia-konsernin liikevaihto vuonna 2011 oli noin 500 miljoonaa euroa, henkilöstöä on noin 1 600. Destia – Toimivampi maailma. www.destia.fi