Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » Destia-konsernin osavuosikatsaus 1.1.–30.6.2012: Liiketulos parani ja liikevaihdon sekä kassavirran positiivinen kehitys jatkui

Destia Oy

Julkaistu: 29.08.2012 klo 09:00
Julkaisija: Destia Oy

• Liikevaihto nousi edellisvuoteen verrattuna 10,3 prosenttia ja oli 216,5 miljoonaa euroa.
  • Liiketulos oli selvästi edellisvuotta parempi, 4,1 miljoonaa euroa (-3,4).
  • Kassavirran vahva positiivinen kehitys jatkui.
  • Konserni lyhensi 30 miljoonan euron lainan ennenaikaisesti.
  • Vertailukelpoinen tilauskanta kasvoi 12,1 prosenttia ja oli 751,2 miljoonaa euroa (670,1).
  • Destia arvioi koko vuoden liikevaihdon kasvavan edellisvuodesta hieman ja liiketuloksen olevan selvästi positiivinen.
Avainluvut (IFRS), Milj. EUR 4-6/2012 4-6/2011 1-6/2012 1-6/2011 1-12/2011

Liikevaihto, jatkuvat toiminnot 118,4 108,3 216,5 196,2 492,5
Liiketulos, jatkuvat toiminnot 3,9 2,2 4,1 -3,4 8,4
% liikevaihdosta 3,3 2,0 1,9 -1,7 1,7
Katsauskauden tulos, jatkuvat toiminnot 2,1 1,8 2,0 -4,2 3,5
% liikevaihdosta 1,8 1,7 0,9 -2,1 0,7
Katsauskauden tulos 2,7 -6,0 1,9 -13,0 -13,0
Omavaraisuusaste, %     34,2 29,5 25,7
Nettovelkaantumisaste, %     6,4 97,1 17,5
Henkilöstö keskimäärin     1 605 1 857 1 813
Tilauskanta katsauskauden lopussa     751,2 670,1 805,1

Toimitusjohtaja Hannu Leinonen kommentoi katsauskautta:

”Maa- ja vesirakentamisen markkina on Destian palvelutarjonnan näkökulmasta viime vuotta parempi. Arvioimme viimevuotisen kustannusnousun olevan tasaantumassa. Epävarmuutta liittyy muun muassa öljypohjaisten hyödykkeiden kustannuksiin. Infra-alan kysynnän arvioimme säilyvän vielä tulevanakin vuonna vakaana, jolloin suuria hankkeita on käynnissä ja myös alkamassa.

Katsauskauden liiketulos oli 7,5 miljoonaa euroa edellisvuotta suurempi ja oli 4,1 miljoonaa euroa. Liiketoiminnan volyymit ovat kasvaneet, ja projektien kannattavuus on parantunut. Kuitenkin ensimmäisellä vuosineljänneksellä hoitourakoiden kannattavuutta rasittivat talven poikkeuksellisen vaihtelevat lämpötilat ja runsaslumisuus. Toisella vuosineljänneksellä rataliiketoiminnan kunnossapitourakoiden kateheikennykset painoivat konsernin katsauskauden liiketulosta.

Strategian keskeinen ydin on edelleen toiminnan kannattavuuden parantaminen ja aseman vahvistaminen ydinliiketoiminnoissa. Destiassa keskitytään jatkossa tarjoustoiminnan riskienhallintaan ja asiakastyöhön sekä jatketaan tukiprosessien toimivuuden parantamista.

Destian tilauskanta on kasvanut selkeästi edellisvuodesta. Kannattavuuden parantamiseen tähtäävät toimenpiteet vaikuttavat vuoden 2012 tulosnäkymiin myönteisesti. Myös yhtiön kassavirta on kehittynyt edelleen positiivisesti, mikä tukee käsitystä siitä, että ydinliiketoimintojen projektien kannattavuus on keskimäärin parantunut. Destia-konsernin vuoden 2012 liikevaihdon arvioidaan kasvavan edellisvuodesta hieman ja liiketuloksen olevan selvästi positiivinen.”

Lisätietoa:
Toimitusjohtaja Hannu Leinonen, p. 020 444 4000 ja talous- ja rahoitusjohtaja Pirkko Salminen, p. 050 3022 485

Destia-konsernin osavuosikatsaus vuoden 2012 kolmannelta neljännekseltä julkaistaan 30.10.2012.

Destia Oy on suomalainen infra- ja rakennusalan palveluyritys. Destia rakentaa, ylläpitää ja suunnittelee liikenneväylien sekä liikenne- ja teollisuusympäristöjen lisäksi kokonaisia elinympäristöjä. Palvelut ulottuvat kattavasta maanpäällisestä toiminnasta myös maanalaiseen rakentamiseen. Destia-konsernin liikevaihto vuonna 2011 oli noin 500 miljoonaa euroa, henkilöstöä on noin 1 600. Destia – Toimivampi maailma. www.destia.fi