Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Ympäristöhallinnon voimavarat ja cleantech-tuet turvattava budjettiriihessä

Suomen luonnonsuojeluliitto

Ympäristöhallinnon voimavarat ja cleantech-tuet turvattava budjettiriihessä

Julkaistu: 28.08.2012 klo 16:13
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Suomen luonnonsuojeluliitto kehottaa budjettiriiheen valmistautuvia puolueita varmistamaan että ympäristöhallinto ja cleantech-teollisuus säilyvät toimintakykyisinä. Molempia tarvitaan mikäli hallitus aikoo nostaa Suomen ympäristöteknologian ykkösmaaksi sekä luonnon monimuotoisuuden vaalimisen ja ilmastonmuutoksen torjunnan edelläkävijäksi, kuten hallitusohjelmassa luvataan.

”Ympäristöhallinnon voimavarat tulee turvata ympäristöministeriön ja ELY-keskusten rahoissa. Toimiva hallinto on välttämätön edellytys ympäristötavoitteiden toteuttamiselle ja kilpailukyvyn turvaamiselle cleantech-sektorilla”, muistuttaa toiminnanjohtaja Eero Yrjö-Koskinen.

Luonnonsuojeluliitto kannattaa lämpimästi selvitysmies Lauri Tarastin ehdotuksia, joiden mukaan tuulivoiman lisärakentaminen kannattaa keskittää jo rakennetuille alueille, kuten teollisuusalueille sekä ratojen ja teiden varteen. Myös muiden uusiutuvien energiamuotojen, kuten aurinkovoiman, kehittämiseen kannattaa nyt satsata.

Sen sijaan hallituksen tulisi välttää ympäristövaikutuksiltaan kielteisiä hankkeita. Esimerkiksi rikkidirektiivin tukipaketissa painopiste tulisi olla laivojen uusimisessa ja uusiutuvan energian käyttöönotossa eikä taloudellisissa kompensaatioissa elinkeinoelämälle.

“Itämeren öljyntorjunnan rahoitus on turvattava. Öljy- tai kemikaalionnettomuuden todennäköisyys on ikävä kyllä vain ajan kysymys”, arvioi erityisasiantuntija Tapani Veistola.

Uusiutuvan energian kehittämisessä kannattaa liiton mielestä pitää kiinni ympäristökriteereistä ja kansalaisten ympäristöoikeuksista.

“Yksittäisillä hankkeilla ei pidä horjuttaa hyvin toimivaa yva-, lupa- ja kaavoitusjärjestelmäämme”, korostaa Yrjö-Koskinen.

- toiminnanjohtaja Eero Yrjö-Koskinen, puh. 050-3478778, eyk@sll.fi

- erityisasiantuntija Tapani Veistola, puh. 0400-615530, tapani.veistola@sll.fi