Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » UUDENMAAN DEMARINUORET: Koulujen terveystarkastuksien yhteyteen mielenterveyden kartoitus

Sosialidemokraattiset Nuoret ry

Julkaistu: 14.11.2012 klo 11:37
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Nuoret ry

Oppilaitoksissa on vuosia painotettu fyysistä terveydenhuoltoa, mutta psyykkisen terveyden tutkiminen on jäänyt taka-alalle. Mielenterveysongelmien ennaltaehkäisy tuleekin aloittaa nykyistä aikaisemmin ja tehokkaammin.

Uudenmaan Demarinuoret esittää, että koulujen terveystarkastuksien yhteyteen on saatava ammattilaisten tekemät psyykkisen terveyden kartoitukset. Aluksi tämä tulee aiheuttamaan kustannuksia muun muassa koulupsykologien palkkaamisen muodossa, mutta tulevaisuudessa rahat tulevat moninkertaisena takaisin.

Nuorten lisääntyneet mielenterveysongelmat ovat puhuttaneet paljon viime aikoina. Uudenmaan Demarinuorten vasta valittu vuoden 2013 puheenjohtaja Juha Häkkinen vaatii, että tähän haasteeseen on tartuttava viipymättä, eikä odottaa, että tilanne huononee. ”Ennaltaehkäiseminen tulee aina halvemmaksi kuin ongelmien korjaaminen”, Häkkinen painottaa.

Uudenmaan Demarinuoret piti syyskokouksen Tikkurilassa nuorisotila Tonttulassa 11.11.2012. Kokouksen tervehdyksen kävi pitämässä Vantaan kaupunginjohtaja Kari Nenonen. Syyskokous valitsi uudeksi puheenjohtajaksi vantaalaisen Juha Häkkisen. Hallituksen varsinaisiksi jäseniksi valittiin Jussi Kukkola (Hyvinkää), Verneri Hellsten (Hämeenlinna), Anders Palmgren (Raasepori), Laura Koivumäki (Espoo), Lassi Jääskeläinen (Lohja), Aleksanteri Gustafsson (Tuusula), Ida Akkila (Hyvinkää) ja Taru Pääkkönen (Vantaa). Hallituksen varajäseniksi valittiin Eetu Mattila (Riihimäki), Anni Suvisuo (Vantaa), Anna-Stiina Mutka (Järvenpää) ja Eemeli Peltonen (Järvenpää).

Juha Häkkinen

Puheenjohtaja 2013