Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Teknologiateollisuus pettyi VM:n esitykseen t&k-verohuojennuksesta

Teknologiateollisuus ry

Teknologiateollisuus pettyi VM:n esitykseen t&k-verohuojennuksesta

Julkaistu: 09.11.2012 klo 08:54
Julkaisija: Teknologiateollisuus ry

Valtiovarainministeriön ehdotus t&k-verokannustimeksi ei täytä Teknologiateollisuuden odotuksia. Siinä on puutteita, jotka on korjattava nopeasti, että alkuperäinen kasvutavoite toteutuu.

- T&k-verokannustimella haetaan nimensä mukaisesti kannusteita kasvuun. Valtiovarainministerön esitys pettää odotukset. Pelkäämme, että ehdotetuilla toimilla ei kasvuun päästä, toteaa Teknologiateollisuuden toimitusjohtaja Jorma Turunen.

- Ehdotukseen kirjatut rajoitteet ovat turhia. Yrityskokoon liittyvät rajoitteet vievät suuryritysten tekemän t&k-työn ja sitä seuraavan ramp up -tuotannon Suomesta pois. Ehdotus ei tunnista myöskään nykyaikaista, verkostomaista toimintaa. Tältä osin se ei ole nykypäivää, toteaa Turunen.

- Kyseessä piti olla yksinkertainen, lähes automaattinen verovähennys yrityksen t&k-kuluista. VM:n ehdotus ei sitä ole, painottaa Turunen.

- Ehdotus muuttaa myös alkuperäisen tavoitteen luonteen. Kannusteen sijaan se on saanut passiivisen tuen piirteitä. Pelkään, että tällaisenaan potentiaalinen käyttäjäjoukko jää pieneksi, kertoo Turunen.

Kerralla kunnollista

Jorma Turusen mielestä Suomen vientiteollisuutta ollaan ajamassa nurkkaan.

- Tilanne on todella paha ja tätä ei tunnuta varoituksista huolimatta ymmärrettävän. Ei riitä, että EU pelaa itseään kilpailukykyloukkuun tiukentuvilla säädöksillään, Suomi heikentää omaa asemaansa vielä EU:n sisälläkin, Turunen päivittelee.

Turunen vaatii esitystä muutettavaksi. Hallituksen lopullisen esityksen tulee olla parempi.

- Mielestäni nyt kannattaisi tehdä kerralla alkuperäistä kasvutavoitetta palveleva uudistus. Työ- ja elinkeinoministeriön esitys valtiovarainministeriölle oli alkuperäistä tavoitetta paremmin tukeva, Turunen toteaa.

Lisätietoja: toimitusjohtaja Jorma Turunen, puh. 09 192 3310 ja 0500 445 444

Suomalaisen teknologiateollisuuden päätoimialat ovat elektroniikka- ja sähköteollisuus, kone- ja metallituoteteollisuus, metallien jalostus, suunnittelu ja konsultointi sekä tietotekniikka-ala. Toimialalla tehdään 80 % koko elinkeinoelämän tutkimus- ja kehitysinvestoinneista. Ala vastaa 60 % Suomen koko viennistä, ja liikevaihdosta yli 70 % kertyy globaaleilta markkinoilta. Teknologiateollisuus ry:n runsaat 1 600 jäsenyritystä edustavat lähes 90 % Suomen koko teknologiateollisuudesta.