Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Stadin Demarinuoret: Lisää resursseja ennaltaehkäisevään nuorisotyöhön

Sosialidemokraattiset Nuoret ry

Stadin Demarinuoret: Lisää resursseja ennaltaehkäisevään nuorisotyöhön

Julkaistu: 08.11.2012 klo 09:54
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Nuoret ry

Stadin Demarinuoret vaativat lisää resursseja syrjäytymistä ennaltaehkäisevään nuorisotyöhön Helsingissä.

Kaupungin strategiassa mainitaan, että nuorten syrjäytymiseen puututaan ja että nuorten vaikutusmahdollisuuksia lisätään. Strategiaan sisältyvät tavoitteet tarvitsevat kuitenkin rahallista panostusta toteutuakseen. Helsingin pormestari Pajunen antoi taannoin budjettiesityksensä vuodelle 2013.  Esityksessä nuorisotyön sektorille ei ole kuitenkaan luvassa lisäpanostusta.

Muun muassa henkilöstökulut kasvavat tasaisesti vuosittain palkankorotusten vuoksi, joten todellisuudessa nuorisosektoriin kohdistuu leikkauksia, mikä on nuorten hyvinvoinnin edistämisen näkökulmasta hyvin vaikeaa ymmärtää”, sanoo Stadin Demarinuorten puheenjohtaja Stella Qin.

Nuorisoasiainkeskuksen budjetti on vain noin 2 % koko Helsingin kaupungin budjetista. Silti juuri tähän sektoriin järkeviä panostuksia tekemällä voitaisiin luoda lisää resursseja esimerkiksi sosiaali- ja terveyspuolelle pidemmällä aikavälillä.

On laskettu, että yksi syrjäytynyt nuori maksaa yhteiskunnalle miljoonan. Ongelmiin varhaisessa vaiheessa puuttuminen ja ennaltaehkäisy tulee edullisemmaksi kuin jo olemassa olevien ongelmien ratkominen. Näin syrjäytymisen ennaltaehkäisyllä saadaan tuotettua säästöjä. On järjetöntä leikata niistä resursseista, jotka edistävät nuorten hyvinvointia. Toivomme, että nykyiset ja tulevat kaupunginvaltuutetut ja virkamiehet näkevät nuorten syrjäytymisen ennaltaehkäisyn mahdollisuutena.

Tavoitteen toteutumiseksi peräänkuulutamme joustavuutta myös sektorikohtaisen budjettiajatteluun.  Esimerkiksi nuorisotyössä nuoren hyvinvoinnin eteen tehty positiivinen kehitys tuo parhaimmillaan merkittäviä säästöjä sosiaali- ja terveyssektorille. Näitä syy-seurausyhteyksiä tulee tukea ja tutkia jatkossa enemmän.

Stadin Demarinuorten piirikokous

Stadin Demarinuorten puheenjohtajaksi Lauri Väänänen, 25

Stadin Demarinuorten 7.11 pidetyssä piirikokouksessa puheenjohtajaksi vuodelle 2013 valittiin 25-vuotias yhteiskuntatieteiden kandidaatti Lauri Väänänen.  Piirihallituksen jäseniksi valittiin Roby Mountrakis, Daniel Suba, Inka Salo, Venla Vuohelainen, Wiking Vuori, Kari Katajainen, Tom Granholm, Antti Koskela ja varajäseniksi Jussi Häyhä, Susanna Veijalainen, Sausan Zidan ja Marianne Tuuliainen.

Lisätiedot Stadin Demarinuorten puheenjohtaja Stella Qin, puh. 044 509 0683.

Stadin Demarinuoret

www.stadindemarinuoret.fi