Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Ruotsalaisuuden päivänä huomioitava kaikki vähemmistökielet

Sosialidemokraattiset Nuoret ry

Ruotsalaisuuden päivänä huomioitava kaikki vähemmistökielet

Julkaistu: 06.11.2012 klo 15:58
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Nuoret ry

Suomessa on kunnioitettava ja edistettävä kaikkien kotimaisten vähemmistökielten asemaa. Ruotsin ja saamen lisäksi romanikieli on otettava viralliseksi vähemmistökieleksi. Palveluiden saatavuus on turvattava kaikilla näillä kielillä ja kouluikäisillä lapsilla on oltava mahdollisuus opiskella omaa äidinkieltään.

- Jokaista ihmistä on kohdeltava yhdenvertaisesti ja ihmisarvoa kunnioittaen kielestä riippumatta. Oman äidinkielen käyttö ja opiskelu on oikeus, joka on turvattava. Menetämme valtavasti kulttuurista pääomaa, jos vähemmistöjen syrjintä jatkuu, toteaa Demarinuorten puheenjohtaja Joona Räsänen.

Romanikieli on määritelty vakavasti uhanalaiseksi sillä sen hallitsee enää vain kolmannes romaneista ja heistä suurin osa on aikuisia. Lapsille romanikieli siirtyy harvoin vanhemmilta ja ulkopuolista opetusta on lähes mahdoton saada.

Saamen kielellä opetusta saa vain noin viitisen sataa oppilasta. Kielten opetusta on saatavilla pääosin saamelaisalueilla, vaikka jopa 65% saamelaisista asuu niiden ulkopuolella. Muualla Suomessa kielten opetus on todella harvinaista. Opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmä esitti toimenpideohjelman saamen kielen elvyttämiseksi ja sen ehdotukset olivat hyviä mutta niiden toimeenpanemiseksi on tehtävä enemmän töitä.

- Kielipesätoiminnan vakiinnuttaminen ja etäopetuksen todellinen kehittäminen ovat ensisijaisen tärkeitä. Samat työkalut on otettava käyttöön romanikielen säilyttämiseksi. Jos opetuksen saamisesta ei tehdä helppoa, näivettyvät kielet olosuhteiden pakosta. Rakenteellinen syrjintä ei kuulu suomalaiseen yhteiskuntaan, Räsänen huomauttaa.

Joona Räsänen, puheenjohtaja
p. 050 547 5590, joona.rasanen@demarinuoret.fi