Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Kirkon Ulkomaanavun toiminnanjohtaja Antti Pentikäinen: ”EU:n nykytoiminta ei ansaitsisi rauhanpalkintoa”

Kirkon Ulkomaanapu

Julkaistu: 12.10.2012 klo 15:52
Julkaisija: Kirkon Ulkomaanapu

Kirkon Ulkomaanavun toiminnanjohtajan Antti Pentikäisen mielestä Euroopan Unioni ei ansaitsisi Nobelin rauhanpalkintoa.

"EU:n alueella oleva rauhantila on historiallisesti poikkeuksellinen. Samalla EU kuitenkin suoraan tai välillisesti ylläpitää sotia tehottoman ulkopolitiikkansa, aseviennin ja joidenkin jäsenmaiden omien edunvalvonnan takia. EU:n nykyinen toiminta ei siksi ole rauhanpalkinnon arvoinen", Pentikäinen sanoo.

"Rauhanpalkinnon kaikkein eniten ansaitsisivat ne sota-alueiden paikalliset ihmiset, jotka usein näkymättömissä ja oman henkensä uhalla edistävät rauhaa ja vuoropuhelua osapuolten kesken. Ilman heitä yksikään rauhanprosessi ei olisi mahdollinen."

Kirkon Ulkomaanavun toiminnanjohtaja Antti Pentikäinen, p. 040 531 3514

Kirkon Ulkomaanapu on Suomen suurin kehitysyhteistyöjärjestö ja toiseksi suurin katastrofiavun antaja. Se kuuluu kirkollisten avustusjärjestöjen kansainväliseen kattojärjestöön ACT-allianssiin.