Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Demariopiskelijat: Vyönkiristyspolitiikka ruokkii rasismia

Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

Demariopiskelijat: Vyönkiristyspolitiikka ruokkii rasismia

Julkaistu: 12.11.2012 klo 12:31
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

KANNANOTTO 12.11.2012

Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry. on huolestuneena seurannut viimeaikaista uutisointia maahanmuuttajiin ja vähemmistöihin kohdistuvasta väkivallasta ympäri Eurooppaa. "Uutiset tuovat pelottavalla tavalla kaikuja kahdeksan vuosikymmenen takaa", sanoo demariopiskelijoiden 2. varapuheenjohtaja Tommi Heino.

1930-luvun Euroopassa nationalistiset, rasistiset liikkeet saivat käyttövoimansa ihmisten turhautumisesta ja epätoivosta suuren laman kourissa, joka purkautui vihamielisyytenä vähemmistöjä kohtaan. Surullisella tavalla samaa kehityskulkua on havaittavissa 2010 luvun Euroopassa. Kreikassa äärioikeisto on hyökännyt toistuvasti maahanmuuttajien kimppuun, eikä poliisi puutu väkivaltaan. Myös muissa Euroopan maissa rasistiset oikeistovoimat ovat nostaneet päätään . ”Nationalististen voimien nousu on koko Euroopan laajuinen ongelma”, Heino jatkaa.

Epävarmuus tulevaisuuden suhteen on monessa maassa kärjistänyt suhteita kantaväestön ja maahanmuuttajien kesken. Leikkausten ja säästämisen noidankehässä on nähtävissä selvä vaara väkivallan lisääntymisestä ja tilanteen yhä kärjistymisestä. ”Nykytilanteessa tulee viipymättä alkaa yksisilmäisen leikkauspolitiikan sijaan hakea laajan kansalaiskeskustelun kautta pidemmälle katsovia ratkaisuja, joissa taistellaan tehokkaasti nykyisen politiikan luomaa sosiaalista turvattomuuttaa ja sen ruokkimaa rasismia vastaan. Vain näin voidaan edistää suvaitsevaisuutta Euroopassa ja palauttaa maanosamme vakaus”, Heino muistuttaa.

Lisätietoja: 2. varapuheenjohtaja Tommi Heino puh: 040-7231501

Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry. http://www.sonk.fi/