Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Demarinuoret: Kestämättömillä säästökuureilla tuhotaan nuorten tulevaisuus

Sosialidemokraattiset Nuoret ry

Demarinuoret: Kestämättömillä säästökuureilla tuhotaan nuorten tulevaisuus

Julkaistu: 07.10.2012 klo 10:19
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Nuoret ry

Demarinuoret vaatii kuntia turvaamaan kouluterveydenhuollon henkilöstöresurssit niin peruskouluissa kuin toisen asteen oppilaitoksissa. Sosiaali- ja terveysministeriön selvityksen mukaan lukioissa on keskimäärin 895 ja ammattioppilaitoksissa jopa yli 1000 opiskelijaa jokaista terveydenhoitajaa kohden.  Se ei ole lähellekään opiskelijaterveydenhuollon suosituksia, joiden mukaan toisella asteella tulee olla 600-800 opiskelijaa kohden yksi terveydenhoitaja. Lääkäreiden, kuraattorien ja koulupsykologien kohdalla tilanne on vielä vaikeampi.

- Kunnissa on  säästöpaineiden alla muistettava edelleen kehittää peruskoulujen ja toisen asteen terveydenhuoltoa. Leikkaamalla ennaltaehkäisevistä palveluista siirretään isommat kuluerät tulevien sukupolvien maksettavaksi, kun huono kouluterveydenhuolto alkaa vaatia verorahansa aikuisiän vaivoina. Näin ei rakenneta kestävää yhteiskuntaa, huomauttaa Demarinuorten puheenjohtaja Joona Räsänen.

Erityisen huolestuttava on ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden tilanne. Heillä esimerkiksi mielenterveysongelmat ovat yleisempiä ja terveydentila heikompi kuin lukiolaisilla. Tästä näkyy osaltaan kuinka paremmat resurssit ennaltaehkäisevässä opiskelijaterveydenhuollossa vaikuttavat positiivisesti. Peruskouluissa tilanne vaihtelee jopa paikkakuntien sisällä ja eriarvoisuus vain kasaantuu.

- Julkisen terveydenhuollon on toimittava ja oltava tasa-arvoinen kaikissa elämänvaiheissa. Joka paikkakunnalla ja jokaisessa koulussa sekä oppilaitoksessa on aktiivisesti pyrittävä kohti suosituksien toteutumista. Jos eriarvoisuus jatkaa kasvuaan eikä siihen kunnon otteella puututa, rikotaan hyvinvointiyhteiskuntaa peruuttamattomasti, muistuttaa Räsänen.

Joona Räsänen, puheenjohtaja
p. 050 547 5590, joona.rasanen@demarinuoret.fi