Etusivu » Tiedotteet » Pääuutinen » Uusi tuotekehitystila pelialan yrityksille Skinnarilaan

Lappeenranta Business & Innovations

Uusi tuotekehitystila pelialan yrityksille Skinnarilaan

Julkaistu: 04.09.2012 klo 11:00
Julkaisija: Lappeenranta Business & Innovations

Uusien angrybirdsien syntyä tuetaan myös uudessa yrityshautomo-ohjelmassa.

Lappeenrannan Skinnarilaan avataan uusi Playa verkostoon kuuluva LevelUp –pelinkehitystila, jossa on tehokkaat laitteet ja ohjelmistot sekä modernit tilat yritysten tuotekehitysprojekteille. LevelUp Lappeenranta on osa Game Cluster –hanketta, jossa Wirma Lappeenranta Oy on mukana osatoteuttajana,

Playa on Kaakkois-Suomessa alkunsa saanut pelialan kehittämiseen keskittynyt verkosto, jossa on mukana peliyrityksiä, alan toimijoita sekä oppilaitoksia.  Playan tavoitteena on tukea alalla toimivia kansainväliseen liiketoimintaan tähtääviä yrityksiä tarjoamalla liiketoimintaa kehittäviä palveluja, osaamista sekä verkostoitumismahdollisuuksia Suomessa ja ulkomailla. Yksi Playn päätarjonnasta on jäsenille suunnattu LevelUp pelinkehitysympäristö, jossa on tarjolla ohjelmistolisenssejä sekä laitteita pelien kehitykseen ja testaukseen.

Vastaava tila on jo aikaisemmin avattu Kotkassa Cursorin hallinnoiman Kaakon Peliklusteri -hankkeen toimenpiteenä. Playan jäsenyriyksiä on Lappeenrannan ja Kotkan seudulla yhteensä jo 16 kappaletta ja ne työllistävät yhteensä noin 100 henkeä.

”Tilan lisäksi Lappeenrannassa ja Kotkassa alkaa lokakuussa pelialan start-up yritysten hautomo-ohjelma Playa Launchpad, jonka tavoitteena on auttaa aloittelevia peliyrityksiä luomaan uusia menestystarinoita”, kertoo projektipäällikkö Jukka Hilvonen, joka vetää Wirman osuutta Game Cluster -hankkeesta.

Pelinkehitys on kallis tuotekehitysprojekti, jossa täytyy alusta asti keskittyä oikeisiin asioihin. Menestystä kehitettäville peleille haetaan yrityshautomon lisäksi myös yhteistyöllä Playa verkostoon kuuluvien yritysten kesken.

Hyvä esimerkki tästä on elokuussa lanseerattu merirosvoaiheinen mobiilipeli Sink ’Em All, jonka kotkalainen Nitro Games kehitti yhteistyössä lappeenrantalaisen Goodkind Oy:n kanssa. Goodkind toteutti pelin soveltamisen Android-älypuhelimille.

Heigo Tiik
Goodkind Oy

Jussi Tähtinen
Nitro Games